Läkaren Lennart Nordström med prins Daniel Foto: Nils Petter Nilsson
Läkaren Lennart Nordström med prins Daniel Foto: Nils Petter Nilsson
Läkaren öser beröm över prinsen Foto: Nils Petter Nilsson
Läkaren öser beröm över prinsen Foto: Nils Petter Nilsson

Läkaren om Daniel: "Har varit förträfflig"

Publicerad

Läkaren Lennart Nordström var med under förlossningen av den nya prinsen. Han öser beröm över Prins Daniels agerande - som också var den som klippte prinsens navelsträng.

– Att föda barn är oftast en tvåsamhet. Man är två stycken som supportar varandra. Han har varit förträfflig, säger Lennart Nordström om Prins Daniel.

Och den nya prinsen kom till världen väldigt snabbt.

Under förlossningen av Sveriges nya prins befann sig tre från Karolinska universitetssjukhusets personal i förlossningssalen, förutom läkaren Lennart Nordström även barnmorskan Cecilia Lind och undersköterskan Marianne Almén.

Lennart Nordström berättar att det var samma team som var med och förlöste prinsessan Estelle 23 februari 2012. Det gjorde att teamet den här gången var väl intrimmat och allting förlöpte utan komplikationer.

– Det var en lätt sak eftersom det gick så fint, säger Lennart Nordström.

Enligt landstingets Vårdguiden brukar en förlossning vara i genomsnitt 12 till 16 timmar för förstföderskor och fyra till åtta timmar för omföderskor.

"Snabb förlossning"

Lennart Nordström berättar att det var en snabb förlossning för den nya prinsen.

– Hon kom in under tidig kväll och han föddes 20:28 så det är en ganska snabb förlossning, även för en omföderska, säger han.

Lennart Nordström ville inte svara på några medicinska frågor, som huruvida kronprinsessan Victoria fick så kallad epiduralbedövning för att lindra smärtorna, utan nöjda sig att prata allmänt om förlossningen och om Sveriges nya prins.

Vem tyckte du att barnet är lik?

– Det är svårt när de är nyfödda, men storasyster.

Kan du beskriva hur pojken ser ut?

– 3655 gram, det är ju en medelsvensk kan man säga. Pojkar ska väga ungefär det.

Hade han hår på huvudet?

– Ja det hade han.

Är det mörkt?

– Han var vattenkammad så det var svårt att säga, skojade han.

Hur länge kommer kronprinsessan att behöva vara kvar på sjukhuset?

– Det har vi inte bestämt ännu.

Hur var Prins Daniel som supporter under förlossningen?

– Att föda barn är oftast en tvåsamhet. Och det är som förra gången. Man är två stycken som supportar varandra. Han har varit förträfflig.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida