Läkaren Linda Beckert, 40, varnar för Försäkringskassans hårda krav. Foto: PrivatLäkaren Linda Beckert, 40, varnar för Försäkringskassans hårda krav. Foto: Privat
Läkaren Linda Beckert, 40, varnar för Försäkringskassans hårda krav. Foto: Privat
”Som det är nu fungerar socialförsäkringen inte längre”, säger Linda Beckert. Foto: Alewi/Wikimedia Commons”Som det är nu fungerar socialförsäkringen inte längre”, säger Linda Beckert. Foto: Alewi/Wikimedia Commons
”Som det är nu fungerar socialförsäkringen inte längre”, säger Linda Beckert. Foto: Alewi/Wikimedia Commons

Läkare slår larm om Försäkringskassan

Publicerad

Läkaren Linda Beckert, 40, har fått nog av hur Försäkringskassan behandlar sjuka.

I en uppmärksammad insändare i NSD berättar hon om desperationen hon möter hos sina patienter.

– Som det är nu fungerar socialförsäkringen inte längre, säger Linda Beckert.

När läkaren Linda Beckert, 40, berättar om sin vardag på vårdcentralen i Boden får man nästan nypa sig i armen.

Så illa är det.

Desperata patienter som bryter ihop i mottagningsrummet. Sjuka människor som förutom oron över sin egen hälsa, också måste brottas med en konstant ekonomisk stress när Försäkringskassan ger dem avslag.

– Senast i dag hade jag en kvinna hos mig som berättade att hon hade fått avslag på sin sjukpenning, men hon fick ingen hjälp från socialtjänsten heller eftersom hon stod som ägare på en bil. Så för att kunna få ekonomisk hjälp till hyra och mat måste hon sälja bilen, säger Linda Beckert.

Skrev arg insändare

Häromdagen fick hon nog och skrev en insändare i NSD som har nått långt utanför Norrbottens länsgräns:

”Patienten sitter hos mig och gråter, kan inte hålla röd tråd i samtalet, glömmer bort vad frågan som jag ställde handlade om. Det är för mig så uppenbart att personen framför mig knappt klarar av att ta sig ur sängen på morgonen, än mindre duscha eller laga middag åt sina barn. På jobbet som sjuksköterska har hon varit så sönderstressad att hennes kolleger börjat reagera på att hon inte är sig själv och gör misstag som att dela samma medicin två gånger till sina patienter. Detta beskriver jag, så objektivt man kan, men Försäkringskassan saknar ändå objektiva fynd och avslår.”, skriver hon bland annat i insändaren.

Läkarna märker fler krav på kompletteringar från myndigheten.Foto: Alewi/Wikimedia Commons

Förändrad attityd hos Försäkringskassan

Både Linda Beckert och hennes kolleger har lagt märke till en förändrad attityd hos myndigheten. Sedan förra sommaren har de blivit mycket hårdare i sina bedömningar.

Gång på gång kräver de att läkarna ska skicka in kompletteringar.

Ofta slutar det ändå med att patienten får avslag, enligt Linda Beckert.

– Det var som att vi förlorade vår kompetens i att skriva sjukintyg bara över en natt. Man märker också att det handlar om vissa typer av psykiatriska diagnoser som utmattningssyndrom och depressioner, säger hon.

Regeringens beslut: sjuktalen ska ner

Sjukskrivningarna har ökat kraftigt de senaste åren i Sverige. Sjukpenningtalet – det mått som Försäkringskassan använder för att beskriva sjukskrivningarnas omfattning – har ökat med 80 procent sedan 2010.

I den senaste mätningen, från december 2016, låg sjukpenningtalet på 10,8 dagar.

Regeringen har beslutat att den siffran ska ner till 9,0 om tre år.

Linda Beckert tror att det kan spela in i myndighetens bedömningar.

– Det är ju svårt att tolka på något annat sätt, eftersom det har blivit en sådan drastisk förändring, säger hon och fortsätter:

– Socialförsäkringen är ju till för att skydda människor som drabbas av sjukdom. Men som det är nu fungerar den inte, åtminstone inte om man drabbas av psykisk sjukdom.

”Vi ligger rätt i tillämpningen”, säger Försäkringskassan.Foto: Skärmavbild

Försäkringskassan har inte skärpt rutinerna

På Försäkringskassan känner man inte igen Linda Beckerts lägesbeskrivning. I 95 procent av fallen gör myndigheten samma bedömning som behandlande läkare, enligt Karin Olsson, områdeschef på avdelningen för sjukförsäkring.

– Vi har inte skärpt rutinerna på så sätt att det har gått ut något påbud. Det som har hänt är att vi på Försäkringskassan har fått ett budgettillskott från regeringen för att vi ska kunna höja kvaliteten på våra utredningar. Under 2016 har vi dessutom nyanställt och utbildat fler handläggare. Det tror jag ger en sådan effekt, att vi kan göra utredningarna mer aktivt, säger hon.

Försäkringskassans regler

Om du är sjukskriven längre än 14 dagar har du möjlighet att få sjukpenning från Försäkringskassan.

Ersättningen bestäms utifrån lön och sjukskrivningsgrad, men är som högst 714 kronor per dag.

De första 90 dagarna har du rätt till sjukpenning om du inte klarar av ditt vanliga arbete.

Efter 90 dagar har du rätt till sjukpenning om du inte kan utföra ditt vanliga arbete, eller något annat arbete som arbetsgivaren kan erbjuda.

Efter 180 dagar har du bara rätt till sjukpenning om du inte kan utföra något arbete alls på den vanliga arbetsmarknaden.

Läs mer på Försäkringskassans hemsida.

KÄLLA: Försäkringskassan.

”Kan inte se någon koppling”

Hur påverkar regeringens mål om ett sänkt sjukpenningstal Försäkringskassans bedömningar?

– Det påverkar oss på så sätt att vi verkligen eftersträvar att ha hög kvalitet i våra utredningar och bedömningar, men det är inte så att det är vårt enda styrverktyg i handläggningen. Vi jobbar från ett helhetsperspektiv utifrån gällande lagar och regler.

Finns det någon koppling mellan målet om sänkt sjukpenningstal och läkarnas varningar om hårdare bedömningar?

– Så vitt vi vet ligger vi rätt i vår tillämpning som det ser ut nu. Det är inte så att det sker fler ändringar efter att kunder begärt omprövning. Vi ser i våra egna kvalitetsuppföljningar att vi har en god kvalitet. Så jag kan inte se någon sådan koppling, säger Karin Olsson.

 

Är du drabbad? Vet du mer? Mejla reportern här.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag