Läkare lex-Maria anmäldes efter missade frakturer

Publicerad
Uppdaterad
Efter fallet klagade Helsingborgskvinnan över smärtor i axel och höft. Trots att hon uppsökte vård direkt dröjde det mer än två veckor innan det upptäcktes att hon fått en höftfraktur. Först nio månader konstaterades att hon även fått en axelfraktur. Nu får distriktsläkarcentralen och ortopedkliniken vid Helsingborgs lasarett kritik av Socialstyrelsen.
Kvinnan, som är i 65-årsåldern, ramlade illa vintern 2004. Hon tog sig till vårdcentralen dagen efter och klagade över smärtor i axel och arm. Hon berättar även att distriktsläkaren inte ansåg det nödvändigt att röntga och rekommenderade sjukgymnastträning. Kvinnan, som satt i rullstol vid besöket, påpekade även att hon hade svårt att gå men höften blev aldrig undersökt.

Kom tillbaka

En dryg vecka sedan kom kvinnan tillbaka till distriktsläkarcentralen. Smärtorna i höften hade blivit värre och hon kunde knappt ta sig mellan rullstolen och undersökningsbritsen, enligt journalanteckningarna. Nu genomfördes en röntgenundersökning där det konstaterades att kvinnan fått en höftfraktur i fallet och hon remitterades vidare till ortopediska kliniken. Där klagade kvinnan fortfarande över ont i axeln men smärtorna kopplades samman med en gammal skada och föranledde inga ingrepp.

Ett knappt år senare

Nio månader efter fallet sökte kvinnan sin husläkare i ett annat ärende. Hon berättade samtidigt om smärtorna i axeln och röntgades slutligen. Röntgenbilderna visade en fraktur och den långsamma diagnosen anmäldes till Socialstyrelsen enligt Lex Maria. Socialstyrelsen konstaterar att kvinnan inte behandlats med "den omsorg eller noggrannhet" som krävts. De är också kritiska att den fördröjda diagnosen av höften inte rapporterats som en avvikelse vid distriktsläkarmottagningen och att Lex Maria-anmälan dragit ut på tiden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag