Foto: Jessica Gow / TT
 Foto: Jessica Gow / TT

Läckte uppgifter från F-kassan – blev chef

Publicerad

En anställd hos Försäkringskassan lämnade sekretessbelagda personuppgifter till ett assistansbolag.

Några månader senare fick hon jobb som chef där.

Målet var att locka över kunderna till det nya bolaget.

– Det här är väldigt allvarligt, det handlar om sekretesskyddade uppgifter, säger Therese Karlberg, verksamhetsområdeschef för funktionsnedsättningar på Försäkringskassan, till Dagens Nyheter.

Det var internutredare på myndigheten som i december fick ett tips om att någon hade läckt sekretessbelagd information.

Man kom då fram till att det rörde sig om en tidigare medarbetare som under föregående sommar sökte upp 42 stycken brukare av personlig assistans. Enligt DN lämnades Personuppgifterna till dessa sedan över till ett assistansbolag, som i sin tur kontaktade brukarna för att locka över dem som kunder.

Anledningen ska ha varit att medarbetaren på Försäkringskassan endast hade ett vikariat på myndigheten till och med slutet av sommaren. Ett vikariat som inte skulle förlängas. I juni kontaktades hon därför av assistansbolaget angående en ny tjänst, och under sommarmånaderna genomförde medarbetaren en kartläggning av potentiella kunder åt assistansbolaget.

Fick chefstjänst i utbyte

Internutredningen aktualiserades i januari efter att medarbetaren hade fått en ny tjänst på Försäkringskassan, sedan chefstjänsten i assistansbolaget inte hade motsvarat förväntningarna.

Väl tillbaka på myndigheten gjorde hon återigen flera hundra icke arbetsrelaterade sökningar i systemet, vilket ledde till att hon i slutet av månaden kallades in till ett samtal. Enligt DN framkom det då att hon under sommaren mycket riktigt hade blivit ombedd att ta fram listor över brukare i andra bolag. Detta efter att hon hade tackat ja till en chefstjänst i assistansbolaget.

Therese Karlberg säger till DN att hon tycker att Försäkringskassan har gjort vad man kunnat i ärendet.

– Vi fick varningsflaggor i våra interna kontrollsystem, men det externa tipset gjorde att det snabbt blev mer kraft i utredningen. Jag tycker att vi agerade snabbt. Vi ska även göra fler riskanalyser för att se om vi bör vidta ytterligare åtgärder, säger hon.

Har polisanmälts

Informationen som lämnades ut ska ha varit i form av namn och personnummer och enligt DN ska det inte ha rört sig om några medicinska uppgifter.

Assistansbolaget har polisanmälts samt IVO-anmälts och medarbetaren har anmälts till personalansvarsnämnden som inom kort kommer att fatta sitt beslut.

Therese Karlberg betonar vikten av att det finns ett förtroende för Försäkringskassan hos brukarna.

– Vi har informerat alla berörda bolag om vad som har hänt. Det är naturligtvis viktigt att de känner att de kan lita på oss, säger hon till DN.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida