En kund ringade in retuscheringen och kritiserade Lidl.En kund ringade in retuscheringen och kritiserade Lidl.
En kund ringade in retuscheringen och kritiserade Lidl.

Kundernas ilska mot Lidl efter bilden på yoghurten

Publicerad

Lidl redigerade bort korsen på de grekiska kyrkorna och använde bilden till sina förpackningar. 

Nu ber matkedjan om ursäkt till de upprörda kunderna.

– Det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig, säger Therése Hultén, pressansvarig på Lidl i Sverige.

"Jag blev upprörd att Lidl-butiker säljer grekiska produkter men redigerar foton på Grekland, den del av landet och dess kultur", skrev den upprörda kunden Antoine till sajten RTL på tisdagskvällen.

Han berättade då om bilder som visar en grekisk kyrka. I verkligheten bär byggnaderna kors på sina tak, men efter Lidl:s redigering saknas de religiösa symbolerna på bilderna som syns på flera förpackningar i Lidls sortiment och som också säljs i Sverige. 

Den vita kyrkan med de ikoniska blå kupolerna står på en klippa på den grekiska ön Santorini.

Yoghurt, pistagenötter och fetaost är några av de grekiska produkter som säljs under varumärket där bilden har redigerats.

Korsen har tagits bort från samtliga paket, skriver RTL.

Så här såg originalbilden ut.

Kritiken i Sverige: "En skymf"

På Lidl Sveriges Facebooksida riktas kritik mot företaget. På en bild av en grekisk yoghurt-produkt av samma varumärke syns också byggnaden utan kors.

"Jag kan inte säga att jag är speciellt religiös av mig men att fotoshopa bort symboler på era produkter som är producerade i Grekland för att inte provocera är dåligt Lidl. Vill nu framhäva det grekiska i era produkter ska ni göra det utan att sudda bort en del av Grekland", skriver en person.

"För min del är det sluthandlat hos Lidl. Det är en skandal att ni manipulerar bilder på kyrkor i Santorini", skriver en annan.

"Accepterar inte att ni tar bort de fina korsen på Santorinis kyrkor. Detta är en skymf mot greker i hela världen", skriver en tredje. 

Foto: Skärmdump/Lidl Sverige

Som svar på en av kommentarerna skriver Lidls kundtjänst att de är ledsna över att kunder tar illa vid sig.

"Det är verkligen inte meningen att uppröra någon. Bilden är inte skapad utav Lidl, den är utvald av ett internationellt team. Lidl som är ett stort internationellt företag har valt att vara neutrala när det gäller politik och religion", skriver hon.

"Vår avsikt var aldrig att chocka någon"

En talesperson för Lidl-ledningen internationellt förklarar orsaken till redigeringen för RTL.

– Vi vill undvika användning av religiösa symboler, eftersom vi inte vill utesluta någon religiös tro, säger talespersonen till sajten.

– Vi är ett företag som respekterar mångfald och detta förklarar utformningen av dessa paket.

LÄS OCKSÅ: Tusentals kunder hängde på låset – när Lidl hade superrea på prosecco 

Therése Hultén,  PR- och pressansvarig på Lidl i Sverige, bekräftar att tre av produkterna i fråga finns i det svenska sortimentet.

– Vi förstår om det känns ledsamt att bilden är ändrad, och det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig. För det eventuella obehag som detta orsakat är vi naturligtvis oerhört ledsna och ber verkligen om ursäkt, säger hon,

Hultén förklarar att kundernas önskemål om en förändrad förpackningsdesign har förts vidare till de internationella kollegerna.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag