Carolina Wallin, 35, var på hotellet där en ettåring föll från balkongen på lördagen, i september 2014. Hon tänkte då på hur osäkra balkongerna var för barn. Foto: Carolina Wallin
Carolina Wallin, 35, var på hotellet där en ettåring föll från balkongen på lördagen, i september 2014. Hon tänkte då på hur osäkra balkongerna var för barn. Foto: Carolina Wallin
Här är balkongen där Carolina Wallin bodde. Foto: Carolina Wallin
Här är balkongen där Carolina Wallin bodde. Foto: Carolina Wallin
"Jag kunde inte sova om nätterna", säger Carolina. Foto: Carolina Wallin
"Jag kunde inte sova om nätterna", säger Carolina. Foto: Carolina Wallin
Anna Lundberg, 39, är inte förvånad över att en ettåring fallit från en balkong på ett Ving-hotell på Gran Canaria. Foto: Google street view
Anna Lundberg, 39, är inte förvånad över att en ettåring fallit från en balkong på ett Ving-hotell på Gran Canaria. Foto: Google street view
Anna Lundberg, 39, var på semester på Gran Canaria i början av januari. Foto: Google maps
Anna Lundberg, 39, var på semester på Gran Canaria i början av januari. Foto: Google maps

Kritiken mot hotellet: "Blev inte förvånad"

Publicerad

Ving-hotellet där en ettårig flicka skadades svårt efter ett fall från en balkong får hård kritik.

Tidigare gäster menar att hotellet inte är barnanpassat – och att balkongerna är livsfarliga.

– Jag kunde inte sova om nätterna för att jag var så rädd att mina tjejer skulle ta sig ut på balkongen, säger Carolina Wallin, 35.

Flera läsare har hört av sig till Expressen och berättat om sina upplevelser från Ving-hotellet Sungwing Resort Argineguin på Gran Canaria.

Detta efter en olycka på lördagen där en ettårig flicka från Sverige skadades svårt på lördagen efter att ha fallit från en balkong.

Anna Lundberg, 39, bodde på hotellet under sin semester på Gran Canaria i början av januari.

– När jag läste om det i morse tänkte jag bara: "Vad var det vi sa?". Jag blev inte ett dugg förvånad, säger Anna Lundberg.

Hon har själv småbarn och slogs under sin vistelse av balkongernas utformning – som inte alls var barnanpassad, enligt Anna.

– Det var smala balkonger och det står både bord och stolar precis vid räcket. Klättrar ett barn upp på bordet så finns det en jättestor risk att de faller ner. Det är bara att tippa över liksom.

"Jätteallvarligt"

Carolina Wallin, 35, var på hotellet med sin familj i september 2014. Hon vittnar om en konstant rädsla för att hennes två yngsta barn skulle gå ut på balkongen.

– Barn klättrar ju upp lite varstans. Jag fick plocka ner min minsta tjej från en stol när hon lutade sig ut över balkongräcket för att titta ut. Hon hade kunnat falla över gallret där hur lätt som helst.

Dessutom var balkongdörren lätt att öppna, menar Carolina, och påpekar att rummet var en så kallad familjesvit.

– Vårt rum låg högst upp och jag kunde inte sova om nätterna för att jag var så rädd att mina tjejer skulle ta sig ut på balkongen. Jag ställde klockan för att vakna innan dem.

Hon kritiserar hotellets marknadsföring som "barnvänligt" starkt, och försökte till och med byta rum under sin vistelse, av rädsla för säkerheten.

– Jag tycker inte att hotellet är barnanpassat överhuvudtaget.

Ving: "Uppfyller alla föreskrifter"

Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving, känner inte igen kritiken om bristande säkerhet på balkongerna.

– Det är ingenting som vi fått klagomål på tidigare, säger hon.

Enligt Hallencreutz är balkongerna byggda för att följa svenska och spanska lagar och regler.

– De uppfyller alla föreskrifter som finns, men sen får ju polisutredningen visa vad det är som har hänt och var det har gått fel.

Vid lunchtid på söndagen visste Charlotte Hallencreutz inget mer om skadeläget på den ettåriga flickan.

– Nu har vi personal på plats i receptionen tillsammans med Svenska kyrkan. Alla våra gäster har fått information om att vi finns där, så att det finns möjlighet att prata om det som hänt.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida