My Vestlund är en av flera som har reagerat.My Vestlund är en av flera som har reagerat.
My Vestlund är en av flera som har reagerat.
En uppmuntran till otrohet? Många har uppfattat det så.En uppmuntran till otrohet? Många har uppfattat det så.
En uppmuntran till otrohet? Många har uppfattat det så.
Mannen i filmen står och pratar om både det enda och det andra...Mannen i filmen står och pratar om både det enda och det andra...

Mannen i filmen står och pratar om både det enda och det andra...

Kvinnan i filmen lyssnar, åtminstone till ett tag...Kvinnan i filmen lyssnar, åtminstone till ett tag...
Kvinnan i filmen lyssnar, åtminstone till ett tag...
I filmen ses kvinnan till slut scrolla bland bilder på andra män i stället för att fokusera på det som sägs.I filmen ses kvinnan till slut scrolla bland bilder på andra män i stället för att fokusera på det som sägs.
I filmen ses kvinnan till slut scrolla bland bilder på andra män i stället för att fokusera på det som sägs.
Många tittare har uppfattat det som att man, om än på skämt, uppmuntrar otrohet.Många tittare har uppfattat det som att man, om än på skämt, uppmuntrar otrohet.
Många tittare har uppfattat det som att man, om än på skämt, uppmuntrar otrohet.
Det finns flera inlägg på Telias Faceook från upprörda tittare.Det finns flera inlägg på Telias Faceook från upprörda tittare.
Det finns flera inlägg på Telias Faceook från upprörda tittare.

Kritik mot budskapet i Telias nya reklamfilm

Publicerad

Det gäller att ha bra internetuppkoppling om du tröttnar på din pladdrande make och vill "fönstershoppa" efter andra på nätet för en stund.

En uppmuntran till otrohet, menar många tv-tittare.
Budskapet i Telias nya reklamfilm har skapat reaktioner.
– Jag såg den på tv och blev jätteupprörd, faktiskt, säger 22-åriga My Vestlund.

”Din man är verkligen intressant. Men… inte lika intressant som andra män på internet.”

Så lyder en mening i en av Telias nya reklamfilmer som visas på tv just nu.

I filmen ses en kvinna som lyssnar medan hennes make pratar, varpå hon tycks tröttna och fokuserar på vad som händer på mobiltelefonens skärm i stället.

Ett par sekunder senare ses kvinnan scrolla bland bilder på andra män i sin mobiltelefon i stället för att lyssna på makes utläggningar.

Telias budskap är att man i sådana lägen måste se till att ha tillräcklig internetuppkoppling hemma, enligt Telia själva.

Men reklamfilmen har inte gått hem i alla stugor.

"Är det jag som är känslig?"

De senaste dagarna har många svenskar ifrågasatt Telias budskap och menat att de uppmanat till otrohet.

"Oerhört smaklöst faktiskt. Brukar inte bry mig om reklam men har vi inga gränser kvar alls?" skriver en person på Facebook.

"Uppmana folk att som gift ha en massa andra karlar på nätet, det är ju inte klokt, vad sänder det ut för signaler", skriver en annan.

"Är det jag som är känslig? Men enligt mig så är de fan inget man ska uppmuntra till att göra! Sjukaste reklamen jag sett/hört på länge", skriver ytterligare en person.

– Jag såg den på tv och blev jätteupprörd, faktiskt. För budskapet är ju nästan att det är okej att vara otrogen och intresserad av andra när man har en partner. Vilket man inte borde uppmuntra folk till att göra, säger My Vestlund, 22, från Älandsbro i Härnösand, en av flera tv-tittare som har reagerat.

I ett svar till My Vestlund på Facebook svarade Telias kundtjänst att "otrohet är inget vi uppmuntrar, men att fönstershoppa måste väl vara ok".

– Som att det skulle vara okej att vara intresserad av andra män, att ”fönstershoppa" efter andra partners, bara man inte går steget över det? Det är väldigt tokigt uttryckt av en kundsupport, säger My Vestlund.

Telias förklaring till filmen

Enligt Lars Axelsson, marknadschef för Telia Sverige, handlar filmerna inte om otrohet och tanken har heller inte varit att uppmuntra till något liknande.

– Det är absolut inte så. Sedan är det tråkigt om man som kund upplever att vi försöker uppmana till otrohet, det är absolut inte det vi försöker göra. Vi uppmanar inte till någonting egentligen. Filmerna är egentligen bara ett nedslag i verkligheten och faktiska situationer som finns där ute i dag, som med ironi tittar på hur människor kan leva sina liv, säger han, och fortsätter:

– Och det är så klart att det kan finnas både en framsida och en baksida, och en baksida är ju om det är så att man ägnar mer tid åt sin mobil än sin man.

"För vissa stämmer det här"

En tolkning kan, enligt Lars Axelsson, vara att män måste se till att bli mer intressanta för sina fruar och att det kan vara bra att ha en god internetuppkoppling till dess att det blir så.

– Jag tror att baksidan av den tekniska utvecklingen är att vi har blivit mer distanserade, och det här är ett sätt att illustrera det på. Och sedan kopplas det till att man ska se till att man har en bra uppkoppling. Men det är med glimten i ögat, och ironi, som vi försöker föra fram det budskapet, säger han.

Tror du att exemplet i reklamfilmen blev för konkret eller närgånget för vissa tittare?

– Vi vill inte få någon att känna sig till illa till mods, och vi säger inte hur kunderna ska leva, utan hur det kan se ut. För vissa stämmer det här, för andra definitivt inte. Så man kan ju fråga sig var reaktionerna kommer ifrån om man nu känner igen sig i situationen, säger Lars Axelsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag