Krismöte på Ica

Publicerad
Den vidriga hanteringen av köttfärs har varit känd inom Ica i fyra år.
Nu kallar koncernchefen till krismöte, avslöjar Rapport.
Många chockades av avslöjandet att personal på Ica plockade upp kött från golvet och packade om färsen i andra förpackningar för att fuska med bäst-före-datumet.
Men Hans Hallén, före detta kvalitetsledare på Ica, blev inte det minsta förvånad.
Han såg nämligen samma brister och samma fusk för fyra år sedan – och larmade ledningen redan då, avslöjar Rapport i SVT på fredagskvällen.

Krismöte

När Hans Hallén gjorde kvalitetskontroller hos handlare såg han kärlet där man samlade kött som hade gött över förbrukningsdatum.
– Det var solklart att det skulle malas om, säger han.
– Ledningen blev bestörta, och sa att så här ska det inte vara, fortsätter Hans Hallén.
Men inget gjordes då förutom att sparka samtliga kvalitetsledare inklusive Hans Hallén.
Nu kallar Icas koncernchef Kenneth Bergström alla Sveriges 1 400 Ica-handlare till krismöte. Där ska man framföra att det råder noll tolerans när det gäller brister i efterlevnad av livsmedelslagarna. Ledningen ska också se över sina egna stadgar, och därutöver ska medlemskapet omprövas för de fyra handlare som avslöjades i ”Uppdrag granskning.”

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida