Kretskort kan lösa mysteriet

Publicerad

Det norska Herculesplanets krasch mot Kebnekaises bergvägg är fortfarande ett mysterium.

Nu sätter utredarna sitt hopp till ett kretskort som hittats vid haveriplatsen.

- Det kan innehålla delar av den information som finns i de svarta lådorna, säger Agne Widholm vid statens haverikommission.

Den 15 mars försvann det norska Herculesplanet spårlöst under en stor militär övning över de svenska fjällen.

Dagen efter hittades misstänkta vrakrester - och senare konstaterades hela besättningen med fyra män och en kvinna omkommit i den våldsamma kraschen.

Sedan olycksdagen har den svenska haverikommissionen sökt svaret på varför planet under den taktiska övningen flög på låg höjd i omkring 300 kilometer i timmen och hur det kunde försvinna från radarn.

Svaret kan finnas i det kretskort som hittades för en vecka sedan och som fortfarande inte har undersökts.

Måste hanteras rätt

- Vi har fortfarande ett kretskort kvar. Men det är väldigt viktigt att vi hanterar det rätt för att inte skada den eventuella information som det kan ha, säger utredaren Agne Widholm.

- Vi är ännu inte säkra på till vilket laboratorium vi ska skicka det. Olika laboratorium är bra på olika saker.

Vad kan finnas på kretskortet?

- Man kan hitta data om flygningen, fart, höjd och kurs. Det kan ha delar av det som finns i svarta lådorna.

Och de svarta lådorna - som registrerar all kommunikation i planet och hur det flygs - är borta.

- I går var det för dåligt väder för att leta efter dem, i dag har det snöat. Det kändes tröstlöst, säger Agne Widholm.

- Men vi står inte och faller med det.

Radarspår

En annan viktig del i haverikommissionens pussel är den provflygning som gjordes lör­dagen för två veckor sedan.

- Med ett norsk plan följde vi det radarspår som vi hade. Vi tittade på planets flygbana och på hur systemen ombord reagerade.

Vad gav det?

- Det gav oss mycket, men jag kan inte kommentera vad. Det ger oss en bra uppfattning om hur flygningen såg ut.

Men varför planet flög på låg höjd under den taktiska övningen vet ingen just nu.

- Vi vet att det var stark västlig vind, väldig medvind, vid tillfället. Vi utreder också väderförhållandena. Men jag kan inte säga så mycket om det för tillfället, säger Widholm.

I morgon kommer vrakdelar att visas upp för media i den hangar i Kiruna där vrak­delarna undersökts. Och under helgen avslutas jakten på flygplansdelar för att återupptas i sommar när snön smält undan.

Carl-Johan Bergman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag