Linus Bylund, SD, har varit den mest betydelsefulla personen inom partiet i kontakterna med kommunikationsbyråerna. Foto: Sven LindwallLinus Bylund, SD, har varit den mest betydelsefulla personen inom partiet i kontakterna med kommunikationsbyråerna. Foto: Sven Lindwall

Linus Bylund, SD, har varit den mest betydelsefulla personen inom partiet i kontakterna med kommunikationsbyråerna.

 Foto: Sven Lindwall
Peje Emilsson, med ett förflutet i Moderaterna, grundade kommunikationsbyrån Kreab. Foto: Linus HallgrenPeje Emilsson, med ett förflutet i Moderaterna, grundade kommunikationsbyrån Kreab. Foto: Linus Hallgren
Peje Emilsson, med ett förflutet i Moderaterna, grundade kommunikationsbyrån Kreab. Foto: Linus Hallgren
Där är Markus Uvell i dag Sverigechef – och den som oftast står för kontakterna med SD. Foto: Ann-Sofi RosenkvistDär är Markus Uvell i dag Sverigechef – och den som oftast står för kontakterna med SD. Foto: Ann-Sofi Rosenkvist
Där är Markus Uvell i dag Sverigechef – och den som oftast står för kontakterna med SD. Foto: Ann-Sofi Rosenkvist

Kreab nyckel till SD:s näringslivskontakter

Publicerad

Dagens Industri avslöjar att kommunikationsbyrån Kreab har en nyckelroll i näringslivets kontakter med Sverigedemokraterna,

Kreab är en av Sveriges största och tyngsta kommunikationsbyråer och har grundats av en tungvikare i näringslivet, Peje Emilsson, med ett förflutet i Moderaterna.

Jimmie Åkessons högra hand, Linus Bylund, beskriver sig till och med som en halvt privat vän med en av Kreabs chefer.

Di:s avslöjande på måndagen att Svenskt Näringsliv och flera arbetsgivarorganisationer har täta kontakter med SD.

Nu berättar tidningen att näringslivet har gett flera kommunikationsbyråer uppdrag att arbeta för att påverka partiet och att Kreab, en av de tyngsta byråerna, var mycket tidiga med att jobba mot partiet.

Enligt tidningen har man inom Kreab diskuterat förhållandet till SD och kommit fram till att det ska behandlas på samma sätt som andra partier.

– Att man försöker påverka alla som är politiskt valda är väl rätt självklart, säger Peje Emilsson till Di.

Linus Bylund nyckelperson

Många av kontakterna via kommunikationsbyråer går via partiets ekonomisk- politiske talesman Oscar Sjöstedt men mest betydelsefull i sammanhanget ska Jimmie Åkessons högra hand Linus Bylund vara.

Han är ledamot i riksdagen och en av partiets främsta företrädare.

– Det är många kommunikationsbyråer och lobbygrupper av modell större som visar sitt intresse. Det var nu under våren 2015 som det började rulla på ordentligt. Det har nog både att göra med valresultatet och att det har sjunkit in att vi är här för att stanna, säger Linus Bylund till Dagens Industri.

Dagens Industri skriver att det är Kreabs Sverigechef Markus Uvell oftast står för kontakterna med SD. Uvell var tidigare vd för den borgerliga tankesmedjan Timbro och är även författare till en bok om SD.

"Potentiellt jättestort inflytande"

– Jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur olika aktörer uppfattar samhällsutvecklingen. Det gäller inte minst Sverigedemokraterna som har ett potentiellt jättestort inflytande i svensk politik, säger Markus Uvell till Di.

Enligt Di så beskriver Linus Bylund Markus Uvell närmast som en vän. De har träffats på luncher och varit ute och druckit öl tillsammans.

– Vi umgås även halvt privat. Det är inget konstigt och vi behöver saker som de har. Det är företrädesvis ­faktaunderlag. Men det är ­väldigt lite som handlar om direkt lobbyism, säger han till DI.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag