Köpte helikopter för miljarder – blev fiasko

Publicerad

Sjöfartsverkets hypermoderna miljardhelikopter lyckades inte komma fram till det norsk-svenska postflyget som havererade i Lapplandsfjällen i januari.

Anledningen: Det var för långt, för kallt och för mörkt.

– Vi kom aldrig fram till olycksplatsen, nej, säger Mowgli Halléhn, chef för helikopterverksamheten på Sjöfartsverket i onsdagens "Uppdrag granskning".

I SVT:s "Uppdrag granskning" på onsdag granskas ett av Sjöfartsverkets flygräddningsinsats vid flyghaveriet den 8 januari i år i Lappland. Det var då ett norsk-svenskt postflyg kraschade långt inne i Lapplandsfjällen.

Sjöfartsverket bär det yttersta ansvaret när ett flygplan är i nöd eller befaras ha kraschat.

När Sjöfartsverket får larmet klockan 00.30 den 8 januari var det första gången myndighetens nyinköpta och hypermoderna flygplan sätts på prov. Räddningshelikopter som ska ha kostat miljarder, enligt "Uppdrag granskning".

– Den är optimal för våra svenska förhållanden, jag är väldigt glad och väldigt trygg över att våra besättningar kan rycka ut och rädda och hjälpa människor i väldigt livsavgörande situationer under extremt svåra skandinaviska förhållanden vilket ibland faktiskt kan jämföras med närmast arktiska förhållanden, säger Lars Widell på Sjöfartsverket i inslaget.

Tekniska problem uppstår

Trots att helikoptern ska vara i luften inom 15 minuter efter det första larmet, allt enligt Sjöfartsverkets policy, tar det en timme och 20 minuter i stället.

– Visst är det så att det är en lång tid och självklart ska vi i den utredning som vi själva gör av den här insatsen se hur vi kan förändra rutiner eller förutsättningar för besättningarna så att de kan lösa sin uppgift på ett bättre och snabbare sätt, säger Mowgli Halléhn i "Uppdrag granskning".

Men för ambulanshelikopter i Gällivare och den norska ambulanshelikoptern stationerad i Evenäs, som också larmas, är de i luften efter 37 respektive 10 minuter.

När olyckplatsen lokaliseras av norsk helikopter larmas en grupp fjällräddare som ska ta sig till olycksplatsen. Sjöfartsverket får då frågan om deras helikopter kan ta dem till olycksplatsen. Svaret blir då nej - det är för mörkt.

Olycksplatsen spärras aldrig av

Olycksplatsen blir under natten därför helt obevakad och spärras aldrig av.

Nästan tolv timmar efter larmet lyfter Sjöfartsverkets helikopter med fjällräddarna från Gällivare och åker mot olycksplatsen. Men då uppstod nästa problem. Piloten ser varningslampan tändas - det uppstår tekniska problem eftersom det var för kallt.

Sjöfartsverkets starkaste argument för att välja just den här helikoptern "Lifeguard 005" är för den ska klara av extrem väderförhållandena. Men av Sjöfartsverkets sju nya helikoptrar fungerar bara fyra av dem fullt ut.

– Om jag tycker det är bra? Nej, det är klart att jag inte tycker det men vi måste ta hand om det tillsammans med producenten, AgustaWestland, tillverkarna i USA och tillsammans med dem få det att fungera fullt ut, säger Mogwli Halléhn i inslaget.

"Uppdrag granskning" sänds på onsdag klockan 20 på SVT1.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag