Enligt etiketten var det en "potatisgryta med korv", men i lådan låg bara några torra korvbitar och ett par potatisar, inget mer. Foto: PrivatEnligt etiketten var det en "potatisgryta med korv", men i lådan låg bara några torra korvbitar och ett par potatisar, inget mer. Foto: Privat
Enligt etiketten var det en "potatisgryta med korv", men i lådan låg bara några torra korvbitar och ett par potatisar, inget mer. Foto: Privat
Anna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun. Foto: Sundsvalls kommunAnna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun. Foto: Sundsvalls kommun
Anna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun. Foto: Sundsvalls kommun

Kommunen pudlar efter skandalbilden

Publicerad

"Mänskliga faktorn" låg bakom den torftiga matlådan till Per Larssons mamma. Det hävdar Anna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun.

Nu lovar hon att misstaget inte ska upprepas.

– Det ska inte se ut så här även om det är specialkost, säger Anna-Sofia Kulluvaara.

Bilden på matlådan som Per Larssons 92-åriga mamma fick levererad från det kommunala produktionsköket i Sundsvall har gått som en löpeld i sociala medier sedan i lördags. Enligt etiketten var det en "potatisgryta med korv", men i lådan låg bara några torra korvbitar och ett par potatisar, inget mer.

Kritiken – och bilden på Per Larssons Facebooksida – nådde även ansvariga på Sundsvalls kommun och fick måltidschefen att avbryta sin semester.

– Felsökning pågår, jag har jobbat direkt från morgonen med det här. Utifrån bilden ser det inte ut som det ska göra och håller inte den kvaliteten som vi ska hålla, säger Anna-Sofia Kulluvaara.

Mänskliga faktorn

Det är kommunens kostorganisation Sundsvalls Mat & Måltider som tillagar maten, och Anna-Sofia Kulluvaara har varit i kontakt med ansvariga för tillagningen för att ta reda på vad som orsakade den torftiga maträtten. Hittills är orsaken "den mänskliga faktorn", säger hon.

Per Larssons mamma tål inte fisk, ägg och mjölk. I mellandagarna tillkom ytterligare en överkänslighet vilket fick köket att ta bort såsen - och grönsakerna.

– Det hade tillkommit flera kunder med specialkost, och så blev hon allergisk mot ännu en sak i mellandagarna. Det var en förändring med kort varsel för köket men det ursäktar ändå inte hur det ser ut och att man tog bort grönsakerna, säger Anna-Sofia Kulluvaara.

Måltidschefen framhåller att kommunens ambition är att maten ska hålla hög kvalitet och att de ska ha nöjda kunder. Att någon inte tål vissa livsmedel ska inte vara någon anledning till torftiga måltider.

Har ni fått klagomål tidigare?

– Inte som har kommit till mig. Vi har väldigt fina matlådor och tillagar mycket från grunden, vi gör till exempel egen pytt i panna, och dekorerar maten med färska örter.

För att något liknande inte ska upprepas ska kommunen bli bättre på att ställa följdfrågor vid beställningar av specialkost och uppmana hemtjänstens personal slå larm om de upptäcker brister i kosten. Dessutom ska kommunens ledningsgrupp ta upp frågan till diskussion på ett möte i veckan.

Möte med kommunen

Anna-Sofia Kulluvaara har även kontaktat Per Larsson och ber om ursäkt för den undermåliga matlådan.

– Vi vill se om det har blivit något missförstånd. Vår ambition är att ha nöjda kunder och är måna om att komma i kontakt med anhöriga om det finns ett missnöje.

Per Larsson välkomnar mötet med kommunen. Samtidigt menar han att problemet med dålig mat till äldre inte bara gäller hans mor eller Sundsvalls kommun. Det visar reaktionerna på hans Facebooksida.

– Problemet är djupare än vad vi anar och finns över hela landet. Det är fler som får undermåliga matlådor som jag har förstått efter alla reaktioner på Facebook, säger han.

Det är heller ingen engångsföreteelse att mammans matlåda är bedrövlig, anser han. Tillsammans med sin syster brukar de besöka mamman nästan dagligen och hjälpa henne att värma matlådorna.

– Det finns olika uppfattning om kvalitet men jag tycker inte matlådorna är trevliga. Jag skulle hellre köpa hämtmat. Men det är jättebra att man har börjat prata om det och jag hoppas att ansvariga lyssnar mer på önskemål från människor och gör något bra av det här, säger Per Larsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag