Köldchocken – tåg stod stilla i timmar

Publicerad

Ett SJ-tåg stod stilla mitt på spåret i flera timmar på torsdagsmorgonen.

Den 35-gradiga kylan tros ha förstört loket.

– Det är oerhört kallt på tåget, säger en passagerare som pratat med NSD.

Vid klockan 05 på morgonen stannade plötsligt SJ-snabbtåget på väg mot Luleå i Norrbotten. Den 35-gradiga kylan misstänks ha gjort att loket gått sönder.

I fyra timmar stod tåget still ute i kylan i närheten av Boden, innan det kunde kopplas på ett annat tåg och börja dras därifrån.

– Det har stått stilla i några timmar, det blev något fordonsfel i morse. Det är så pass kallt i området att det i stort sett inte går några tåg, säger Katarina Wolfram, presskommunikatör på Trafikverket.

Det andra tåget ska dra tillbaka SJ-tåget till Älvsbyn, som det redan hade passerat.

"Oerhört kallt på tåget"

Lokaltidningen NSD, som var först att berätta om tågstoppet, har varit i kontakt med en av passagerarna.

– Det är oerhört kallt på tåget och att informationen vart rätt dålig. Den enda information som vi fått är att tåget fått en lokskada. Sedan för en stund sen kom informationen om att tåget skulle bli bogseras till Älvsbyn. Vi skulle därifrån få åka buss till Luleå, säger passageraren till tidningen.

onsdagen meddelade Norrtåg, som trafikerar Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, att alla deras avgångar den dagen ställts in på grund av extremkylan.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag