Kent Ekeroth har registerat varumärket "Avpixlat – den oretuscherade bilden", skriver DagensNyhter Foto: Tommy Pedersen
Kent Ekeroth har registerat varumärket "Avpixlat – den oretuscherade bilden", skriver DagensNyhter Foto: Tommy Pedersen

Kent Ekeroth knyts närmare Avpixlat

Publicerad

Nu knyts riksdagsledamot Kent Ekeroth närmare hatsajten Avpixlat.

Enligt Dagens Nyheter äger en förening som sverigedemokraten företräder numera rätten till varumärket.

Avpixlat är en av de mest framträdande hatsajterna i Sverige, där framför allt kommentarsfälten ofta är fyllda av hatiska och främlingsfientliga inlägg. Som Expressen tidigare avslöjat har flera SD-politiker stått bakom de anonyma kommentarerna.

Sedan starten 2011 finansieras sajten av donationer som samlats in via Kent Ekeroths privata bankkonto. Numera går de dock via hans ideella förening "Föreningen för Sverigevänliga intresse", som också är registrerad på Kent Ekeroths riksdagsadress, skriver DN.

Ansökte om varumärkeregistering

DN avslöjar nu att Kent Ekeroth den 26 mars i år lämnade in en ansökan till Patent- och registreringverket, PRV;  för att registrera varumärket "Avpixlat - den oretuscherade bilden". I fredags registrerades föreningen som ägare till varumärket.

Linus Bylund, pressansvarig på Sverigedemokraterna, säger till tidningen att de nya uppgifterna inte skadar partiet.

- Att Kent gillar Avpixlat är det väl ingen som har förnekat, men SD som parti har inget med Avpixlat att göra, vi har egna tidningar som inte är Avpixlat.

Kent Ekeroth skriver i ett mejl till DN att det inte är han som varumärkesskyddar hemsidan, utan föreningen.

"Det förändrar ingenting", skriver han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag