Kent Ekeroth (SD). Foto: Tommy Pedersen
Kent Ekeroth (SD).  Foto: Tommy Pedersen
Hanna Stjärne, vd SVT. Foto: Marcus Gustafsson
Hanna Stjärne, vd SVT.  Foto: Marcus Gustafsson

Kent Ekeroth får betala
SVT efter järnrörsfilm

Publicerad

Kent Ekeroth (SD) måste betala 80 000 kronor till Sveriges Television, efter att ha stämt SVT inför domstol och förlorat en process om den så kallade järnrörsfilmen som Expressen avslöjade 2012.

Sverigedemokraterna har gång på gång kritiserat Sveriges Television, och den omsusade riksdagsledamoten Kent Ekeroth själv har kallat utnämningen av Hanna Stjärne till vd för SVT för bara en i raden av fadäser.

Så sent som i veckan försökte SD, i riksdagen, förändra finansieringen av public service. Ekeroth och SD anser att de etablerade medierna inte är opartiska, själv har han i stället stöttat den främlingsfientliga hatsajten Avpixlat.

Men Kent Ekeroth, som 2012 granskades av Expressen i den prisbelönta undersökande journalistiken om Järnrörskandalen, har också stämt SVT för upphovsrättsintrång. Nu har Stockholms tingsrätt gett tv-bolaget rätt, skriver Dagens Media.

Avisas en parts talan anses parten ha förlorat målet och ska därmed ersätta motparten för hans rättegångskostnader, skriver domstolen.

Tänker överklaga till hovrätten

SVT ville ha 135 000 kronor av Ekeroth, som sitter i justitieutskottet, men tingsrätten stannade vid att han ska betala 80 000. Ekroths yrkande var att han skulle få 164 566 kronor av SVT, men så blev det alltså inte.

Staffan Teste, som företräder SD-politikern, meddelar att Ekeroth ska söka prövningstillstånd i hovrätten för en överklagan:

– Det kommer vi att göra. Beslutet låter mycket tveksamt, säger Staffan Teste till Dagens Media.

Järnrörsskandalen handlade om att SD-politikerna Kent Ekeroth, Christian Westling och Erik Almqvist först rände runt i Stockholms innerstad berusade och agerade hotfullt. Almqvist, som då var SD:s kandidat till att bli finansminister, kallade kvinnor och invandrare för blatte-lover, hora och babbe.

Allt filmades

Allt filmades, och förvanskade versioner av händelseförloppet lades ut på Youtube för att rättfärdiga SD-männens agerande. Expressen publicerade senare de fullständiga filmerna, och både Almqvist och Westling offrades av partiet för att rädda Kent Ekeroth. Det blev stor skandal, Expressens journalister tilldelades Guldspaden av Föreningen grävande journalister och nominerades till Stora journalistpriset.

Senare har Kent Ekeroth processat mot flera medier som återpublicerade de filmer som Expressen visade. Ekeroth har hävdat upphovsrättsintrång och i flera fall fått en symbolisk ersättning, långt under den han begärt, för de stillbilder som publicerats.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida