Foto: Niklas Dahlskog
 Foto: Niklas Dahlskog

Kedjebrevet får kvinnor att bekänna färg

Publicerad
Uppdaterad
Svart, vitt och rött.
Här är kedjebrevet som får svenska kvinnor att avslöja sin behå-färg på Facebook.
Emanuel Karlsten, Expressens tillträdande redaktör för sociala medier.Foto: Jan Düsing
De senaste dagarna har många kvinnor angett en färg i sin statusrad på Facebook. Något som väckt frågor och förbryllat en hel del män.
En av dem är Emanuel Karlsten, Expressens tillträdande redaktör för sociala medier.
– Jag såg en massa färger på nätet och fattade ingenting, säger han.
Först efter att han lagt ut en fråga på Twitter fick han veta att det handlade om ett kedjebrev.

Busig ton i brevet

I brevet, som spridits på Facebook senaste veckan, uppmanas kvinnor att ange sin behå-färg i en statusuppdatering.
Bara färgen, inget annat.
Brevet ska sedan skickas vidare till andra kvinnor.
– De ligger en slags busighet i det, att man säger något intimt till andra utan att de vet vad det betyder, säger Emanuel Karlsten.
Enligt uppgifter till Expressen kommer breven från den slutna Facebookgruppen "Vi tjejer som var med och drev med killarna" med beskrivningen "Vi som visste grejen med färgerna".
Men vilka som ligger bakom gruppen är oklart.
– Är det bara några som försöker vara lustiga eller är det en reklamkampanj, det kan man bara spekulera i, säger Emanuel Karlsten.
Tidigare har liknande kedjebrev förekommit i Norge och Island och nu senast Finland.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag