På en kudde på en återvinningscentral satt Sessan som hade vandrat ut genom dörren för tio år sen. Foto: Claes Söderberg/DTPå en kudde på en återvinningscentral satt Sessan som hade vandrat ut genom dörren för tio år sen. Foto: Claes Söderberg/DT
På en kudde på en återvinningscentral satt Sessan som hade vandrat ut genom dörren för tio år sen. Foto: Claes Söderberg/DT
"Jag trodde inte det var sant" säger matte Johanna Holmbom. Foto: Claes Söderberg/DT"Jag trodde inte det var sant" säger matte Johanna Holmbom. Foto: Claes Söderberg/DT

"Jag trodde inte det var sant" säger matte Johanna Holmbom.

 Foto: Claes Söderberg/DT

Katten försvann för tio år sen – hittades igen

Publicerad

Katten Sessan försvann en dag från sitt hem i Falun.

Johanna Holmbom, 24, kunde knappt tro sina ögon när hon fick se en välbekant kisse ligga på en kudde på soptippen - tio år senare!

Men visst, det var Sessan.

Historien om den återfunna katten, som först berättades av Dalarnas Tidningar, är både otrolig och sann.

En veterinär har genom att kolla öronmärkning bekräftat att den tigrerade honkatten verkligen är Sessan. Numera 15 år gammal.

Johanna Holmbom var bara barnet när hon senast såg sin katt. Den gick ut en dag och kom inte tillbaka, berättar hon.

Familjen letade efter katten men gav upp efter ett tag. Sedan gick åren och kissen glömdes bort.

Men i förra veckan när Johanna Holmbom skulle slänga lite skräp på en återvinningscentral i Falun fick hon syn på en katt som låg på en gammal kudde.

– Jag tyckte den var väldigt lik Sessan och blev lite chockad. Jag kunde knappt tro det var sant, men kunde heller inte släppa tanken på att det verkligen var hon, berättar Johanna Holmbom.

Personalen på tippen berättade att en anställd sett den här katten driva runt i området i åratal.

Johanna var ändå inte riktigt säker utan tog med katten till en veterinär, förklarar hon. Öronmärkningen visade minsann att Sessan var upphittad efter tio år på rymmen.

Vad hon gjort alla dessa år är ännu en gåta. Veterinären konstaterar att katten har fin päls, en del hull och bra tänder.

– Och hon verkar inte alls folkskygg, så det är nog någon som tagit hand om henne, tror Johanna.

Nu har Sessan flyttat in i Johannas lägenhet och rör sig ogärna från sovplats och matskål.

Men snart ska Johanna och hennes sambo flytta till en annan lägenhet som ligger på tredje våningen, så det bästa vore om Sessan fick ett nytt hem.

– Hon har alltid varit utekatt, så det vore fint med ett ställe där hon får vara både ute och inne. Jag tror det löser sig, bara Sessan får det så bra om möjligt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag