Kaos utbröt när tusentals människor ville kolla in den nya gallerian. Foto: Läsarbild
Kaos utbröt när tusentals människor ville kolla in den nya gallerian.  Foto: Läsarbild
Under invigningskvällen utlöstes också automatiskt brandlarm gallerian. Foto: Jamshid Jamshidi
Under invigningskvällen utlöstes också automatiskt brandlarm gallerian.  Foto: Jamshid Jamshidi
Enorma köer på Frösundaleden. Foto: Läsarbild
Enorma köer på Frösundaleden. Foto: Läsarbild

Kaos vid invigningen av Mall of Scandinavia

Publicerad

Invigningen av jättegallerian Mall Of Scandinavia i Solna i kväll skapade enorma bilköer i området. Köerna började redan inne i centrala Stockholm.

Det var även stopp vid entréerna - och lång väntan på att få att komma in.

Och kaoset fortsatte med att brandlarmet gick.

Redan vid 22-tiden stängdes köpcentrat för fler besökare.

"Vi bestämde vid 22-tiden att stänga inflödet till centrumet för att kunna säkerställa att vi kunde ta hand om alla som redan var inne", skriver Lena Rune, manager på Mall Of Scandinavia i ett sms.

Enligt vittnen blev det ganska snart stopp i entréerna och folk slussades in, men det var lång väntan utanför. Invigningen av gallerian Mall of Scandinavia i Solna lockar mycket folk i kväll.

Bilköerna mot gallerian har varit enorma.

– Det är fullt med bilar från alla håll. Vi har extra personal på plats, men det finns ingenstans för alla bilar att ta vägen, säger Kjell Lindgren, talesperson för polisen i Stockholm.

Men polisen har varit förberedd.

– Har men en sådan här stor invigning så får man räkna med att det kommer folk. Det är inte mycket att göra åt det, säger Kjell Lindgren. Hela området runt där Mall of Scandinavia ligger, det är fullt med bilar från alla håll. Vi får nog räkna med köer ett tag, säger han.

Och under invigningskvällen utlöstes också ett automatiskt brandlarm i gallerian. Brandförsvaret rapporterar att det inte finns något synligt och räddningstjänsten undersöker vilken sektion som larmat.

Det finns polispatruller vid entréerna för att biträda vakterna då det är mycket människor både inomhus och utanför, berättar polisen på sin sajt.

Tvingades stänga tidigare för fler besökare

Mall of Scandinavia har över 100 000 kvadratmeter butiksyta. Det är mer än vad andra stora gallerior och varuhus i Stockholm, som Gallerian, PUB, Sturegallerian, NK och Åhlens City har tillsammans. Inne i Mall of Scandinavia samsas över 230 butiker på i huvudsak två plan, men fastigheten har sju våningar. På de övriga våningsplanen finns totalt 4000 parkeringsplatser. Här finns också 20 restauranger.

"Intresset för vår invigning har varit enormt och vi har fått ett fantastiskt mottagande av våra kunder. Vi har känt att det har funnits en stor förväntan och responsen har varit oerhörd, vilket medförde att det kom mycket människor", skriver Lena Rune, manager på Mall Of Scandinavia i ett sms till Expressen.

Köpcentrat hade öppet till klockan 24, men redan två timmar innan stängning var ledningen tvungen att stänga dörrarna för fler besökare än de som redan var inne.

"Vår egen säkerhetsorganisation, polisen och räddningstjänst har haft ett bra samarbete och hanterat detta på bästa sätt. Vi bestämde vid 22-tiden att stänga inflödet till centrumet för att kunna säkerställa att vi kunde ta hand om alla som redan var inne", skriver Lena Rune.

Kjell Lindgren på polisen har själv passerat området i kväll.

– Jag har precis kommit hem själv och märkte att det var köer redan på Klarastrandsleden mot Solna. När jag åkte förbi Frösundaavfarten vid Haga Norra så var det köer ända ner till Järva Krog, säger han.

Vid halv tolvtiden på kvällen hade kaoset lugnat ner sig.

– Vi är kvar men har dragit ner och är inte alls många patruller kvar. Det är lugnt nu, säger Carina Andersson på Stockholmspolisen.

– Jag kan inte svara på om det är bilköer. De ska ju ha öppet till midnatt så jag kan tänka mig att det är en hel del fordon i omlopp fortfarande, men det är ingen kaos i alla fall.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida