Kronprinsessan Victoria under tisdagen. Foto: Patrik Österberg
Kronprinsessan Victoria under tisdagen.  Foto: Patrik Österberg

Kändisar på auktion med Victoria

Publicerad

Kronprinsessan Victoria närvarade på onsdagskvällen vid en välgörenhetsauktion på Världsdiabetesdagen.

Bland annat Izabella Scorupcos bikini, som användes i Bond-filmen Golden Eye, såldes för 25 000 kronor.

Barndiabetesfonden fick totalt in 1 155 000 kronor till sin forskning under kvällen.

Det är andra året i rad som Barndiabetesfonden tillsammans med Lilly Diabetes och Stockholms Auktionsverk anordnar en välgörenhetsauktion på Världsdiabetesdagen. Temat för i år var prevention och utbildning.

Förutom Izabellas bikini med tillhörande sarong, auktionerades bland annat ett exklusivt porträtt av drottning Silvia, som Denise Grünsten fotograferat på drottningens 50-årsdag samt ett svartvitt fotografi av Zlatan, taget av Eric Broms. Bilden på drottning Silvia klubbades  för 110 000 kronor.

Kronprinsessan Victoria, som är beskyddare för Barndiabetesfonden, närvarade vid auktionen som hölls på Berns Salonger i Stockholm.

Pengarna går till forskning

Alla intäkter under kvällen gick till forskning kring barndiabetes, så kallad diabetes typ 1. Diabetes är en av våra största folkhälsosjukdomar. Var femte svensk beräknas någon gång under livet få diabetes.

- Vi är fantastiskt glada och tacksamma för att vi idag fick in mer än en miljon kronor till den viktiga forskningen om barndiabetes, säger Johnny Ludvigsson, professor och ordförande i Barndiabetesfonden.

Runt 8000 barn och ungdomar i Sverige lever med diabetes, en livslång sjukdom som innebär dagliga behandlingar och många sjukhusbesök.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag