OBS! Bussen på bilden är inte den som benämns i artikeln. Foto: Åke Thim
OBS! Bussen på bilden är inte den som benämns i artikeln. Foto: Åke Thim

Kalla bussar – minus elva grader på golvet

Publicerad

Bussresenärerna fick sitta på säten som var fyra grader.

En passagerare mätte temperaturen i bussen till minus elva grader på golvet, skriver dt.se.

– Är det så här kallt ute är det mycket påfrestande för våra fordon överhuvudtaget, säger Indir Zilic, driftchef hos bolaget Keolis.

Busspassageraren Thomas som reste med Dalatrafik på sträckan Enviken till Falun tog med sig en lasertermometer när han åkte på fredagsmorgonen.

Mätningen gav honom det iskalla beskedet.

"Det måste vara fruktansvärt"

I sätena var det fyra plusgrader – och på golvet mätte passageraren minus elva grader. Dessutom var det is på golvet.

– Jag är klädd i täckbyxor, tjocka skor och tjock jacka. Det går väl an i 35 minuter som turen tar. Men chauffören då, han har väl arbetspass på tre-fyra timmar i den miljön? Måste vara helt fruktansvärt, berättar passageraren för dt.se.

Dalatrafik ska enligt tidningen undersöka förhållandena på bussarna och har talat med bussbolaget Keolis.

– Vi har konstaterat att det här är ett problem som har tagits upp tidigare att bussar har varit kalla även före jul på den sträckan. Vi har som sagt påtalat att vi kommer följa upp det genom att nu finnas med på de här bussarna i bland, säger Bengt Benjaminsson, produktionschef på Dalatrafik.

"Jobbar ständigt med att laga fel"

På Keolis känner man till problemet med iskalla bussar – men har inte fått några klagomål från sina chaufförer.

– Varje gång vi får klagomål från en passagerare så plockar vi bort den bussen så fort den linjen har slutat gå och lagar den, säger driftchef hos bolaget Keolis, och fortsätter:

– Våra mekaniker jobbar ständigt med att laga fel.

Han säger också att de planerar att diskutera hur de ska förbättra bussarna.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida