K-G Bergström: Han fräslste sitt parti - nu återstår det att vinna tillbaka väljarna

Publicerad
Uppdaterad
Nej, partikongressen gav inga besked om vilka konkreta politiska förändringar Håkan Juholt vill göra.
Nu har han hållit tre presskonferenser och ett timmeslångt tal sen valberedningen förordade honom och ännu inga precisa slutsatser om vad som orsakade valfiaskot och vad som behöver göras för att undvika ett nytt.
Ändå var Håkan Juholts installationstal en stor succé för honom. Det var ett ideologiskt tal. Han sa vad ombuden ville höra.
Det kan kort sammanfattas i hans ord:
Medborgarnyttan och ansvaret för hela Sverige går före avregleringar och marknadstänkande.
En erfaren socialdemokrat med ett förflutet i regeringskansliet sa till mig: Påminner han inte om Göran Persson?
Visst finns det paralleller. Båda är skickliga talare. Men Juholt är mycket mer populistisk och förenklande. I det avseendet påminner han egentligen allra mest om Ian Wachtmeister. Lysande agitator men med ett starkt förenklat budskap.

Juholt ville utrota
barnfattigdomen med alla till buds stående medel.
Att ungdomsarbetslösheten ska köras på porten.
Att den gemensamma sektorn (socialdemokratiskt kodord för den offentliga) ska erbjuda högre löner. Den ska inte subventioneras av kvinnors lägre löner.
Pensionssystemet ska ses över. Annars blir pensionerna för låga. Juholt hotade till och med att riva upp pensionsuppgörelsen med de borgerliga.
Alla dessa mål är naturligtvis i grunden alla överens om.
Det är inte av illvilja som till exempel socialdemokratiska kommunalråd och landstingsråd inte höjt kvinnors löner i vården mer.
Resurserna har inte räckt längre. Om Juholts ska nå sina fyra mål, kommer det att kräva omfattande skattehöjningar och att löntagarna avstår en del av löneutrymmet till högre pensioner.

Men den verkligheten blundar Juholt för. På presskonferensen försökte han till och med göra gällande att det inte behövs något höjt skattetryck de närmaste åren.
Antingen beror det på okunnighet om vad det kostar att höja löner, eliminera ungdomsarbetslöshet, barnfattigdom och förbättra pensionerna. Det är tänkbart, eftersom han inte sysslat med ekonomisk politik. Och ännu inte har någon ekonomisk talesman som kan upplysa honom om ekonomiska realiteter.
Eller också inser han sambanden, men är så fräck, att han vill inbilla publiken att allt detta är möjligt.
Att han väntar med att ge konkreta besked om förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, jobbskatteavdrag, RUT, ROT och så vidare hävdar han beror på att han först vill ha en ekonomisk talesman. Och invänta regeringens vårbudget.

Men det är
nog bara svepskäl. Juholt vet rimligen att det var när Socialdemokraterna och de rödgröna i slutet av maj ifjol berättade vilka skatter de ville höja, som de tappade försprånget i opinionen och därmed förlorade valet. Därför vill han nog så länge som möjligt undvika såna preciseringar.
Varje ny partiledare brukar få en smekmånad. Med tanke på krisen och kaoset i partiet, skulle Juholt kunna tänkas få en ovanligt lång. För Socialdemokraterna är trötta på falangstrider och öppna konflikter. Men förr eller senare måste Håkan Juholt ge besked. Då räcker inte yviga, populistiska paroller. Men för ett sargat parti samlat till kongress är det precis såna budskap som går hem.
Så Juholt vann första ronden.
Han frälste sitt parti.
Nu återstår bara det svårare: Att vinna tillbaka de väljare som flydde 2010.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag