Jyllands-Posten ville inte publicera Jesus-karikatyrer

Publicerad
Uppdaterad
2003 tackade Jyllands-Posten tackade nej till flera satiriska teckningar på Jesus.
"Det skulle utlösa ett ramaskri", sa tidningens söndagsredaktör enligt Dagbladets nätupplaga.
Tecknaren Christoffer Zieler sände 2003 in flera satiriska teckningar med Jesu uppståndelse som motiv till Jyllands-Posten. Tidningen tackade nej med motivering att teckningarna skulle skapa negativa reaktioner. "Jag tor inte att Jyllands-Postens läsare kommer att ha roligt åt teckningen. Faktiskt tror jag att den kommer att utlösa ett ramaskri. Därför kommer jag inte att använda den", svarade tidningens söndagsredaktör Jens Kaiser i ett mejl som Dagbladet.no har fått se. Zieler blev förvånad att någon skulle kunna bli stött över hans teckningar. Tecknaren anser att det visar att Jyllands-Posten sätter sina kristna läsares känslor högre än de danska muslimernas.

"Invandrarkritisk redaktion"

Det avvisar Jyllands-Postens kulturredaktör Flemming Rose. - Jyllands-Posten har självklart publicerat satirteckningar av andra religiösa personer än Muhammed, säger han till Dagbladet.no. - Jag är inte säker på att Jyllands-Posten, som har en relativt invandrarkritisk redaktionell linje, hade ädlaste intentioner när de publicerade Muhammed-karikatyrerna, säger Christoffer Zieler till Dagbladet.no. Tecknaren anser att alla ämnen ska kunna behandlas humoristiskt. - Även islam. Men det är nog mest förnuftigt att bara skämta med den religion man själv har om man vill undvika bråk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag