Tekniskt fel på Skatteverkets hemsida – ger uppskov till på fredag

Publicerad

Företagare över hela landet rapporterar att de inte kan komma in på Skatteverkets hemsida för att deklarera moms och arbetsgivaravgift.

Onsdagen är sista dagen för sådana deklarationer, men Skatteverket ger nu uppskov till på fredag.

För exakt en månad sedan låg Skatteverkets hemsida nere sedan verkets hårddiskar kraschat.

Före midnatt på onsdagen måste månadens deklarationer av moms och arbetsgivaravgift vara inne hos Skatteverket. Men företagare och revisionsbyråer möts av felmeddelande när de försöker e-deklarera.

Precis som på deklarationsdagen för en månad sedan. Då havererade Skatteverkets hemsida på grund av att hårddiskar hade kraschat.

Skatteverket kallar in tekniker och gör felsökning – men kan ännu på onsdagskvällen inte säga vad felet beror på. Alla deklaranter får uppskov till på fredag.

– Vi får felmeddelande när vi ska deklarera. Problemen började på morgonen och efter klockan fyra är det helt stopp. Skatteverket har inte gått ut med någon information, säger Tomas Andersson på ekonomibyrån To & Na Ekonomi AB i Stockholm.

– Alla i Sverige som har månadsmoms måste deklarera senast i dag. Merparten gör det sista dagen. Själva har vi fem, sex klienters deklarationer kvar, säger han.

Uppskov till på fredag

Tomas Andersson säger att förseningsavgiften är upp till 1 000 kronor. Efter förra månadens haveri beviljade Skatteverket uppskov med deklarationerna i två dagar. 

– Vi ger uppskov med deklarationer till och med fredag, säger Ylva Vesterlund, på Skatteverkets presstjänst.

– Vi håller på och kallar in tekniker och gör grundlig felsökning. Vi kan ännu inte säga exakt vad felet är. Men det är ett mindre fel den här gången, inte som förra månadens hårddiskkrasch.

– Enligt den preliminära felsökningen är det inte hela e-tjänsten som ligger nere. Det är något med signeringen som inte fungerar, säger hon.

Felkod: 9001

Flera deklaranter berättar att de får meddelandet "Tekniskt fel. Stäng webbläsaren och försök igen senare. Felkod: 9001".

– Jag kan förstå att det inträffar tekniska problem. Men de måste gå ut med information. Fram till haveriet förra månaden har det aldrig hänt under de sju, åtta år vi har deklarerat elektroniskt, säger Tomas Andersson.

Andra påpekar att felet hos Skatteverket också medför att det inte går att signera rutavdrag.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag