Anders Ygeman. Foto: SVEN LINDWALLAnders Ygeman. Foto: SVEN LINDWALL
Anders Ygeman. Foto: SVEN LINDWALL
VMA-signalen – viktigt meddelande till allmänheten – ljöd strax efter klockan 22 över Stockholm. Foto: Riggwelter/Wikimedia CommonsVMA-signalen – viktigt meddelande till allmänheten – ljöd strax efter klockan 22 över Stockholm. Foto: Riggwelter/Wikimedia Commons
VMA-signalen – viktigt meddelande till allmänheten – ljöd strax efter klockan 22 över Stockholm. Foto: Riggwelter/Wikimedia Commons
"Hesa Fredrik" lät över stora delar av Stockholm."Hesa Fredrik" lät över stora delar av Stockholm.
"Hesa Fredrik" lät över stora delar av Stockholm.
MSB:s sajt låg nere under söndagskvällen. Foto: DRAGO PRVULOVIC/TT / TT NYHETSBYRÅNMSB:s sajt låg nere under söndagskvällen. Foto: DRAGO PRVULOVIC/TT / TT NYHETSBYRÅN
MSB:s sajt låg nere under söndagskvällen.  Foto: DRAGO PRVULOVIC/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nu kommer kritik mot MSB:s långsamma information. Foto: / MSBNu kommer kritik mot MSB:s långsamma information. Foto: / MSB
Nu kommer kritik mot MSB:s långsamma information.  Foto: / MSB
Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSONFoto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON
 Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON
Strax efter klockan 22 lät en varningssignal i Stockholm. Foto: MSBStrax efter klockan 22 lät en varningssignal i Stockholm. Foto: MSB
Strax efter klockan 22 lät en varningssignal i Stockholm. Foto: MSB

Varningslarm lät över Stockholm

Publicerad

VMA-signalen – viktigt meddelande till allmänheten – ljöd över Stockholm på söndagskvällen – trots att inget hänt.

Dessutom misslyckades man med att skicka ut "faran över"-signalen.

Även detta ska utredas, skriver MSB på sajten Krisinformation.se.

– Vi ska se över våra rutiner och säkra upp också att det här inte ska kunna hända igen, säger presschefen Linda Bengtsson.

VMA-signalen, "Hesa Fredrik", hördes över Stockholm strax efter klockan 22 på söndagskvällen. men i själva verket hade ingenting hänt och till en början kom uppgifter om att det berodde på ett tekniskt fel.

Vid lunchtid på måndagen kom däremot SOS Alarm med information om att det var "den mänskliga faktorn" som låg bakom felet, bekräftar presschef Linda Bengtsson.

– Vi håller på att gå igenom händelseförloppet steg för steg nu och det är någonting som vi också utreder. Vi vill ju så klart så fort som möjligt även ha svar på de frågeställningar som vi själva har. Vi ska se över våra rutiner och säkra upp också att det här inte ska kunna hända igen, säger hon.

Varför hördes aldrig ”faran över”-signalen?

– Det är något som kommer att ingå i den här vidare utredningen, säger Linda Bengtsson.

På sajten Krisinformation skriver MSB under måndagseftermiddagen att SOS Alarm faktiskt skickade ut signalen – men utan ljud.

"Vid ett skarpt larm skickas även signalen "Faran över" ut när händelsen är avslutad. SOS Alarm gjorde försök att skicka ut signalen, men den ljudsignalen gick inte ut skarpt. Det kommer att utredas varför", skriver man på hemsidan.

Kommer folk att kunna ta VMA-signalen på allvar nu när en falsk skickats ut?

– Det hoppas jag att man gör för det här är ju ett viktigt system när det är akut fara för liv eller hälsa är ju det här ett varningssystem. När man hör de här signalerna, om det inte är när de ska testas, då ska man gå inomhus, man ska stänga dörrar och sen ska man söka information på krisinformation.se, man kan ringa 113 13 som är ett informationsnummer, och man kan lyssna på Sveriges Radio för att få mer information om händelsen. Vi beklagar jättemycket det som har inträffat och de angelägenheter som det kan ha varit för medborgarna.

På måndagseftermiddagen kommenterade inrikesministern Anders Ygeman händelsen.

"Regeringen ser mycket allvarligt på händelsen. Det är oerhört viktigt att det finns fungerande rutiner för detta. Regeringen kommer därför att ge ett uppdrag till MSB om att redovisa och utvärdera omständigheterna kring felaktig VMA-signal i Stockholm den 9 juni", säger han i en kommentar via sin pressekreterare. 

 

Myndigheternas sajter kraschade

Personalen på SOS Alarm hörde själva inte att larmet gick, skriver Dagens Nyheter. Dessutom tog det elva minuter för Krisinformation att gå ut med ett meddelande om att det var ett tekniskt fel och tio minuter för Sveriges Radio att sända information i P4 Stockholm.

Under tiden som "Hesa Fredrik" ljöd över Stockholm gick såväl SOS:s som Polisens och MSB:s sajter ner på grund av överbelastning, och det gick därmed inte att få någon mer information.

– Jag tror att man söker information på flera olika ställen vid en sån här händelse, men viktigt är att poängtera är att MSB:s sajt inte är någon kriskanal utan att det är Sveriges Radio P4 och krisinformation.se som vänder sig till allmänheten, och den sajten fungerade. Den är byggd för att klara en högre belastning, säger Marcus Åreskog, kommunikatör på MSB.

Larmet ljöd över stockholm på söndagskvällen.Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det tog 11 minuter innan Krisinformation gick ut med meddelandet. Är inte det en lång tid?

– Inte när det är ett falsklarm, men hade det varit skarpt hade det varit en lång tid. Innan man kan gå ut med någonting måste informationen vara korrekt. För att få bekräftad information måste flera olika personer vara i kontakt med varandra. Det gäller i det här fallet SOS Alarm, MSB och Storstockholms brandförsvar, säger Marcus Åreskog.

Politiker för krishantering: "Det är allvarligt"

Förutom att det tog elva minuter innan Krisinformation gick ut med meddelandet så hördes aldrig "faran över"-signalen, vilken ska blåsas efter ett felaktigt larm. Dessutom tog det flera timmar innan Stockholms finanslandstingsråd, Iréne Svenonius, som är ansvarig för krisledning fick information om händelsen.

– Jag tycker att det är allvarligt att både vi som finns i krisberedningssystemet fick väldigt sen information, men också att det dröjde väldigt lång tid och var otydlig information ut till medborgarna i Stockholms län. Jag beklagar det som har inträffat. Vi i landstinget kommer snarast att föra en dialog med de statliga berörda myndigheterna, säger hon till Expressen TV.

 

LÄS MER: Detta är Hesa Fredrik  

 

MSB:s hemsida låg nere under söndagskvällen.

 

Räddningstjänsten nedringda om alarmet 

Även medborgare har varit kritiska till att Krisinformation inte fick ut information direkt. Först efter elva minuter twittrades händelsen ut.

"Så bra att medierna var ute före er. Varav söligheten?", skriver en person.

Säkerhetsbloggaren Wiseman, Carl Bergqvist, är kritisk mot att felet över huvudtaget kunde uppstå.

"Mycket illa med felfunktion på så viktiga samhällsfunktioner som #VMA", skriver han på Twitter.

https://twitter.com/krisinformation/status/884143100536528899

Många oroliga hörde av sig till räddningstjänsten och till polisen via både 112 och 11414 efter det oväntade "Hesa Fredrik"-larmet och undrade om det handlade om ett krigslarm. Även Expressens redaktion fick flertal samtal från oroliga personer.

 

Foto: JOHAN EKLUND / MSB

 

LÄS MER: Frågor och svar om Hesa Fredrik-missen

 


Det har tidigare varit problem med VMA-signalen. I juni 2015 uteblev ljudsignalen över stora delar av Stockholm, då den normalt skulle höras. Signalen testas fyra gånger om året.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag