Håkan Juholts assistent Peter Cervin. Foto: Kâre Boberg
Håkan Juholts assistent Peter Cervin. Foto: Kâre Boberg

Juholts assistent tar time-out

Publicerad
Uppdaterad
Minuterna innan partiledardebatten hyllade Håkan Juholt sin assistent Peter Cervin och kallade honom "hedersman".
En timme in i debatten kom beskedet att Peter Cervin tar en time-out.
- Han har valt att ta ledigt, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö.
Håkan Juholt har sedan 2007 begärt full ersättning för övernattningsbostaden i Stockholm trots att han delade den med sin sambo.
Redan i början av augusti slog riksdagsförvaltningen larm och kontaktade Juholts assistent, avslöjade DI.se på tisdagen.
Men ändå skickade Håkan Juholt in en ny begäran om full ersättning den 13 september.
- Jag informerade Håkan om regelverket, bekräftar S-ledarens assistent Peter Cervin till DI.se.
- Det var då som Håkan fick ett hum om det här. Varken jag eller han visste om att det låg till på det här viset. Det var den första indikationen på att något var fel, säger Peter Cervin, till DI.se.
Peter Cervin säger att han gick ut och sa som det var eftersom han inte ville ljuga. På onsdagen träffade Expressen.se:s Niklas Svensson Håkan Juholt innan partiledardebatten i riksdagen.
- Peter Cervin har hamnat i ett medialt centrum, och det har han gjort för något som jag är ansvarig för. Det är jag som ska stå i det mediala centrumet.
Var det fel av honom att uttala sig?
- Peter Cervin gör mycket sällan några fel. Han är en hedersman som gör rätt.
Strax efter klockan 10 meddelade Socialdemokraterna att Peter Cervin tar en time-out.
- Han har valt att ta ledigt. Han är en privatperson och tycker att det är jättejobbigt att vara så utsatt för mediebevakning. Han vill vara i fred, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö.
Hur länge kommer han att vara borta?
- Det vet inte jag. Jag hoppas han kommer tillbaka snart, han jobbar här och vi tycker om honom. Han har valt att vara borta i dag i alla fall, sedan får vi ta en dag i sänder. Just nu är det ett väldigt stort medietryck på honom och då tror jag inte att han väljer att komma tillbaka.
Hur har partiet behandlat honom efter att han gick ut med uppgifterna om Juholts kännedom?
- Bra. Vi har sett till att han har fått vara i fred och i övrigt ser vi fram emot att han skulle komma tillbaka.

Beklagar

Håkan Juholt vidhöll innan partiledardebatten att han inte haft något uppsåt med hyresersättningen.
- Jag har trott att jag har gjort rätt. Jag har skriftligen skickat in att vi är två som bor i lägenheten, samt hyreskostnaden. Jag har trott att jag har gjort rätt och jag kan inget annat än att beklaga att jag då har gjort fel.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag