Jonatan Alfvén riktar hård kritik mot strippklubben som gjorde reklam vid utgången från Friends arena efter stormatchen.Jonatan Alfvén riktar hård kritik mot strippklubben som gjorde reklam vid utgången från Friends arena efter stormatchen.
Jonatan Alfvén riktar hård kritik mot strippklubben som gjorde reklam vid utgången från Friends arena efter stormatchen.
"Det kändes väldigt olämpligt och olägligt", säger han. Foto: Privat"Det kändes väldigt olämpligt och olägligt", säger han. Foto: Privat
"Det kändes väldigt olämpligt och olägligt", säger han.  Foto: Privat
– Det är inte lägligt att barn i små åldrar ska få se sådana saker, säger pappan Natanael om strippklubbens reklambilder. Foto: Privat– Det är inte lägligt att barn i små åldrar ska få se sådana saker, säger pappan Natanael om strippklubbens reklambilder. Foto: Privat
– Det är inte lägligt att barn i små åldrar ska få se sådana saker, säger pappan Natanael om strippklubbens reklambilder. Foto: Privat

Jonatans hårda ord mot strippklubben

Publicerad

Jonatan Alfvén, 24, såg hur strippklubben delade ut reklamblad med lättklädda kvinnor efter fotbollsmatchen.

Nu riktar han skarp kritik mot strippklubben.

– Att de är vid en fotbollsarena där de vet att det finns tusentals barn gjorde mig oerhört arg, säger han.

"Håll er borta från Sveriges barn!"

Jonatan Alfvén skriver den tydliga uppmaningen till strippklubben direkt på deras Facebooksida.

Han riktar skarp kritik efter att klubben ska ha delat ut reklamblad vid utgången till Friends arena efter fredagens fotbollsmatch mellan Sverige och Frankrike.

– Att de är vid en fotbollsarena där de vet att det finns tusentals barn gjorde mig oerhört arg, säger Jonatan.

Han beskriver hur reklambilderna visade en "så nära naken kvinna man kan komma".

– Jag tycker att det borde vara olagligt för strippklubbar att dela ut reklam på offentliga platser. Jag tycker att de går över gränsen. 

"En vriden kvinnosyn"

I ett inlägg på Facebook om strippklubben, som fått tusentals att reagera, skriver han vidare:

"De vet att de måste sätta in en vriden kvinnosyn hos barn i tidig ålder för att deras industri ska växa vidare", menar han och uppmanar sina följare att anmäla strippklubbens Facebook-sida.

Jonatan Alfvén riktar skarp kritik mot strippklubben Harem.Foto: Privat

Nu har klubbens Facebook-sida fått ta emot hundratals kritiska recensioner.

"Låt våra barn slippa ta del av er unkna kvinnosyn", skriver en person. "Ytterst osmakligt sätt att göra reklam på som ni gjorde häromdagen", skriver en annan.

– Jag ville skapa en reaktion, och det här är ett väldigt bra sätt för folk att göra sina röster hörda. Genom att visa sitt missnöje, säger Jonatan Alfvén.

Jonatan Alfvén har tidigare uppmärksammats i media för sitt arbete i Nepal och Indien, där han med hjälporganisationer arbetar för att rädda kvinnor och barn ut ur sexslaveri.

 

   LÄS OCKSÅ: Jonatan Alfvéns vittnesmål om bordellen i Indien 

Pappan: "Väldigt opassande"

En av föräldrarna som lämnade fotbollsmatchen i fredags var 22-årige Natanael Danielsson. Han hade lovat sin treårige son Teodor att de skulle heja tillsammans under nästa fotbollsmatch.

Nu, efter att ha sett reklambilderna utspridda på marken, tvekar Natanael på att ta med sin son nästa gång.

– Det kändes väldigt olämpligt och olägligt efter matchen. En fotbollsmatch ska vara en familjefest där alla ska kunna vara med, säger han.

Sonen Teodor och Natanael.Foto: Privat

Natanael menar att den typ av reklambilder inte borde finnas tillgänglig för barn att se. 

– Att en kvinna skulle vara till för att tillfredsställa. Det är inte lägligt att barn i små åldrar ska få se sådana saker, säger han.

Expressen har varit i kontakt med strippklubbens ägare som avböjt att kommentera.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag