Johan Pettersson tröttnade på tågförseningarna och startade därför en sajt som kartlägger landets tågtrafik.
Johan Pettersson tröttnade på tågförseningarna och startade därför en sajt som kartlägger landets tågtrafik.

Johan tröttnade - och startade tågsajten

Publicerad
Uppdaterad
Johan Pettersson tröttnade på tågförseningarna och startade därför en sajt som kartlägger landets tågtrafik.
- Resenärerna tycker att det är en jättebra grej, säger han.
Systemutvecklaren Johan Pettersson, 29, tröttnade på att tåget mellan Eskilstuna och Stockholm alltid var försenat. För två år sedan startade han därför sajten
Senatag.se som registrerar och lagrar samtliga tågförseningar i landet.
- Det började som en hobbygrej. Jag reste själv en hel del och ville ha koll på förseningarna. Sedan visade det sig vara roligt, så jag fortsatte, säger han.
Med sajten vill Johan på samma gång presentera statistik som varken Trafikverket eller SJ samlar och underlätta för resenärer att kolla om de är berättigade ersättning.
- Dessutom visar vi hur mycket tid resenärer faktiskt förlorar på grund av förseningarna, säger Johan Pettersson.
Vad har ni fått för reaktioner från SJ och Trafikverket?
- Ingenting från dem, det kan jag bara resonera kring. Resenärerna tycker däremot att det är en jättebra grej.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag