Jeanett Ryding, 38: "Läpparna spricker"

Publicerad

Jeanett Ryding, 38, ville ha fylligare läppar.

Hon testade en ny filler, Elevess, marknadsförd av skönhetsföretaget Victus.

Redan samma dag tvingades hon åka ambulans till akuten med en livshotande allergichock.

Det blev början på en åtta veckor lång mardröm - som inte är slut ännu.

– Mina läppar spricker och det rinner var ur dem.

Injektioner med fillers, som bland annat används för att ge volym till läpparna eller fylla ut rynkor, är den vanligaste skönhetsbehandlingen i dag. Uppskattningsvis görs ungefär en kvarts miljon behandlingar i Sverige varje år.

Men för juridikstuderande Jeanett Ryding i Stockholm blev drömmen om de perfekta läpparna en mardröm. Hon hade tidigare använt fillers för att få bort rökrynkor och få fylligare läppar. När en kompis berättade om en ny säker och naturlig behandling blev hon nyfiken och ville testa. Några allvarliga biverkningar skulle preparatet inte ha.

"Skulle vara helt riskfritt"

– Jag fick veta att det skulle vara helt riskfritt. Läpparna kunde bli lite svullna och ömma, men det skulle försvinna efter några dagar. Vad kan gå fel? tänkte jag.

Behandlingen gjordes hon hos Victus Medical i Kista som lanserat en ny filler i Sverige, Elevess. Fillern innehåller hyaluronsyra, som är en sockerart, och det mycket vanliga bedövningsmedlet lidokain, som ofta används hos tandläkaren. Elevess marknadsförs med argumenten att den är naturlig, att resultaten varar längre och att ingreppet är mindre smärtsamt. Dessutom kostar den ungefär hälften så mycket som liknande produkter på marknaden.

– Själva injektionerna gick bra, men jag noterade att behandlaren inte hade handskar, berättar Jeanett.

Men bara någon timme efter injektionerna började Jeanett må dåligt.

– Läpparna svullnade upp, jag tappade känseln i dem, det stramade och gjorde ont, näsan rann, jag började kallsvettas och mådde fruktansvärt illa.

Kompisen körde hem henne. Jeanett baddade läpparna med is och gick sen och lade sig. Men situationen förvärrades.

– Jag fick panik. Det gjorde ondare och ondare, jag kunde inte svälja, jag kräktes och fick svårt att andas. Och när jag såg i spegeln hur läpparna såg ut... Jag var livrädd och bara grät och grät.

Knölar på läpparna

Fem timmar efter ingreppet kördes hon in akut till sjukhus med ambulans. Jeanett hade drabbats av en anafylaktisk chock, ett livshotande allergiskt tillstånd. På sjukhuset fick hon adrenalininjektioner och kortison.

– Jag hade aldrig en tanke på att det skulle bli så här. Det skulle ju vara en helt ofarlig behandling. Man tror inte att någon sånt här ska kunna hända i lilla säkra Sverige.

Tiden efter injektionerna har varit plågsam. Läpparna är knöliga av smärtsamma varblåsor och hon har ingen känsel i dem.

– Läpparna sprack när jag var på Odenplan, varet bara rann. Det var hemskt. Folk glor, det är jättepinsamt.

Jeanett har tvingats till en lång rad läkarbesök, bland annat för att tömma ut var ur läpparna. Hon måste äta värktabletter mot smärtorna och har tagit två antibiotikakurer.

– Jag har fått dricka med sugrör och tidvis har jag inte kunnat prata för smärtorna.

Även psykiskt har det varit tufft, Jeanett har svårt att sova och går med ständig huvudvärk.

– Jag är rädd varje morgon när jag vaknar. Det går inte en dag utan att det händer något.

Sjukskriven

Läkarna vet inte vad reaktionen beror på, en teori är att fillern är smutsig, innehåller rester av andra ämnen eller bakterier.

– Men eftersom de inte vet vad det är jag har fått insprutat i läpparna kan de inte göra så mycket. Det är helt enkelt för jävligt.

Hon har tvingats sjukskriva sig från jobbet upprepade tillfällen för att läpparna har svällt upp.

– Jag törs inte ens tänka på hur många tusen kronor jag har förlorat på det här.

Kliniken frånsäger sig sitt ansvar. Företagets läkare anser inte att Jeanett drabbats av någon allergisk chock. Vd anser inte att Jeanett är felbehandlad och att det inte är något fel på produkten. Hon har heller inte fått någon ekonomisk ersättning, vare sig för läkarbesök eller sveda och värk.

– Jag har inte ens fått tillbaka pengarna jag betalade för injektionerna. Det gör mig så förbannad att de inte tar ansvar för sina produkter. Det här är en livsfarlig behandling.

Testade på sig själv

Jeanett Ryding är inte ensam om att få problem med Eveless. Expressen har talat med fler som råkat illa ut, både missnöjda patienter och behandlare. En av dem, en sjuksköterska som arbetar med skönhetsbehandlingar, testade fillern på sig själv och sprutade in den i kinderna. Hon blev vettskrämd av resultatet.

Victus Medical i Kista

– Ansiktet blåste upp och det gjorde ont. Det bildades små kulor som kliade och sved. Det såg inte klokt ut. Jag såg ut som en kärring med stora hamsterpåsar till kinder, allt sjönk ner.

Fillern bildade hårda kulor i kinderna. Dessa var tvungna att tas bort med injektioner av ett medel som kan bryta ner materialet.

– Det är skrämmande. Jag skulle aldrig använda den här fillern på en kund - eller på mig själv - någonsin igen. Nu använder jag bara väl beprövade medel.

Sjuksköterskan talade med försäljaren Victus. Inte heller hon blev tagen på allvar.

– Jag är mest besviken över att de inte ville ta ansvar för produkten. De sade att de trodde på fillern och att problemen berodde på att jag injicerat mig själv.

Andra svenska skönhetssalonger har helt slutat använda Elevess.

– Jag var inte nöjd med den. Priset var bra, men vissa kunder fick komplikationer så jag ville inte fortsätta med den, säger en annan sjuksköterska.

Men fillern finns fortfarande på marknaden - och sprutas in i människors ansikten. Expressen besöker en skönhetsklinik med dold kamera. Behandlaren har sprutat 25 personer senaste två veckorna och är beredd att även injicera Expressens reporter med Elevess i nasolabialvecken, linjerna mellan näsa och mun, och i läpparna.

– Jag har testat på ganska många. Och på nasolabialvecken funkar Elevess jättebra. Det är drygare och man behöver mindre filler. Däremot tycker jag inte att det är lika bra för läpparna, det är för tjock och ger inte ett naturligt resultat. Alla har varit jättenöjda, vissa har svullnat väldigt mycket men det har lagt sig.

"Läpparna sprack när jag var på Odenplan. Det var hemskt", berättar Jeanett Ryding. Foto: Privat"Läpparna sprack när jag var på Odenplan. Det var hemskt", berättar Jeanett Ryding. Foto: Privat
"Läpparna sprack när jag var på Odenplan. Det var hemskt", berättar Jeanett Ryding. Foto: Privat
Hon drabbades av en livshotande allergichock.Hon drabbades av en livshotande allergichock.
Hon drabbades av en livshotande allergichock.
Efter injektionen i Kista med Elevess började läpparna svälla.Efter injektionen i Kista med Elevess började läpparna svälla.
Efter injektionen i Kista med Elevess började läpparna svälla.
39 dagar efter behandlingen sprack hennes överläpp igen.39 dagar efter behandlingen sprack hennes överläpp igen.
39 dagar efter behandlingen sprack hennes överläpp igen.
40 dagar efteråt tvingades hon uppsöka läkare för att tömma läpparna på var.40 dagar efteråt tvingades hon uppsöka läkare för att tömma läpparna på var.
40 dagar efteråt tvingades hon uppsöka läkare för att tömma läpparna på var.
Gång på gång bildas varblåsor.Gång på gång bildas varblåsor.
Gång på gång bildas varblåsor.

Någon statistik över hur vanligt det är med biverkningar har behandlaren inte.

– Jag har faktiskt inte märkt av några biverkningar hos mina patienter, men jag har hört att folk fått biverkningar.

Uppmärksammat i USA

Elevess, som också gått under namnet Hydrelle, har en historia av negativ uppmärksamhet. Amerikanska läkemedelsverket FDA har fått in 290 rapporter om biverkningar med Elevess/Hydrelle. Vanligt är svullnad, varbildning och knölar. Både behandlare och deras patienter har vittnat om allvarliga problem. Flera plastikkirurger har gått ut och varnat för fillern och krävt att den tas från marknaden.

I en vetenskaplig artikel publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Clinical Aesthetic Dermatology beskrivs tre kvinnor som fått problem i flera månader efter att de fått fillern insprutad på olika ställen i ansiktet. De har fått knölar, infektioner och varbildning och besvären har inte gått över förrän fillern tagits bort, med motmedel eller kirurgi.

Plastikkirurgen Per Hedén är en av de svenska läkare som arbetat längst med fillers. Men han har sällan sett en så allvarlig och kraftig reaktion som Jeanettes.

– Det Jeanett drabbats av är ju en extremt uttalad allergisk reaktion som tyder på en allergi mot medlet. Så här kraftiga reaktioner är extremt ovanliga.

"Finns publikationer"

Foto: Olle Sporrong

Per Hedén misstänker att hennes besvär beror på att fillern inte är helt ren, att den innehåller sådant som inte ska vara i den.

– Hyaluronsyra i sig är ett kroppseget ämne och är en icke allergisk produkt. Om det däremot finns restprodukter från framställningen i fillern, proteiner, så kan kroppen reagera mot den. Sannolikt är handlar det om det i Jeanetts fall.

Han har hört och läst att Elevess orsakat problem tidigare.

– Det finns publikationer med den här fillern som beskriver sådana här reaktioner. Det kan ju bero på att det är en produkt som inte är lika ren som andra produkter som vi föredrar att använda. Jag har svårt att gå i bevis för att så är fallet, men det finns mer tecken på att den här produkten ger mer reaktioner än vad vi sett med andra produkter i förhållande till hur mycket den används. Då tycker jag att man ska dra öronen åt sig.

Per Hedén anser att de tre stora marknadsledande fillersmärkena som använts under lång tid är välkontrollerade och säkra. Nya konkurrerande märken från små tillverkare kan vara mer riskabla.

– I vissa fall tillverkas de med processer vi inte känner till så väl, och som inte är lika mycket använda. Då är det säkert så att risken för biverkningar och problem ökar.

Att Jeanett fått upprepade infektioner kan ha flera orsaker, både fillern i sig och att själva injektionen inte gavs med tillräckligt ren teknik.

– Det är viktigt att ha en aseptisk teknik, att man torkar av ytor med sprit och använder handskar. Och om man haft ett område med en allergisk reaktion, som dragit till sig vätska och svullnad, kanske det också är mer benägen för bakteriella infektioner. Om man har ett område med främmande material så finns det också större risk att infektionen kommer tillbaka.

"Inte så bra regelverk"

Per Hedén poängterar att både behandlaren och fillerstillverkaren har ett moraliskt ansvar att hjälpa patienter som far illa likt Jeanett. I dag har patienten rättsligt sett ett dåligt skydd. Skönhetsbranschen, och särskilt injektionsmarknaden, är i stort sett helt oreglerad. Vem som helst kan i princip injicera vad som helst - utan vare sig tillstånd eller utbildning.

– Det finns inte så bra regelverk i dag, det är lite vilda västern med extremt många olika behandlare med väldigt varierande kunskap. Det pågår en utredning och vi hoppas att Socialstyrelsen ska komma med föreskrifter, säger Per Hedén.

Jeanett Ryding, som läser till jurist, har bestämt sig för att ta strid med Victus och förbereder en rättslig process. Efter hennes kritik har företaget slutat att marknadsföra produkten.

– Det finns så många tjejer som skäms och som inte orkar bråka. Men jag tänker inte låta Victus komma undan. Det är förjävligt att de inte tar ansvar för vad de injicerar i folk.

 

LÄS OCKSÅ: Företagets svar: Inte mer biverkningar än andra produkter

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag