ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Kryssningsfartyget Costa Concordia rände på undervattensklipporna utanför den italienska ön Giglio den 13 januari 2012 och blev vår tids Titanic. Foto: Marco Secchi
Kryssningsfartyget Costa Concordia rände på undervattensklipporna utanför den italienska ön Giglio den 13 januari 2012 och blev vår tids Titanic. Foto: Marco Secchi

Jättekryssaren Costa Concordias sista resa

ANNONS:

Jättevraket Costa Concordia börjar sakta resa sig ur havet.

Redan nu har bärgningen av skeppet gett svar på detaljer om förlisningen - men ännu fler frågor kan komma att besvaras.

Samtidigt gömmer sig fartygets föraktade kapten hos fru och barn i en liten italiensk stad, enligt Daily Telegraph.

Kryssningsfartyget Costa Concordia rände på undervattensklipporna utanför den italienska ön Giglio den 13 januari 2012 och blev vår tids Titanic. Sedan dessa har fartyget stått som ett monument över mänsklig feghet och svaghet - och över de 32 människor som mötte sin död i Medelhavets kalla vintervatten.

Kapten Francesco Schettino blev ett internationellt hatobjekt som "Kapten Ynkrygg" sedan han trängt undan kvinnor och barn för att kasta sig i en livbåt och fly från sitt sjunkande skepp. Han står inför rätta för dråp och att ha övergett fartyget, men rättegången som startade i juli tar just nu en lång paus.

"Tar längre tid än väntat"

Schettino, 53, tros gömma sig hemma hos sin fru Fabiola, 50, och sin dotter Rossella, 16, hemma i staden Meta di Sorrento nära Neapel, skriver Daily Telegraph. Han tog sin tillflykt dit omedelbart efter haveriet, enligt tidningen.

Hustrun tog emot sin hånade och hatade man - trots att han den ödesdigra olycksnatten hade umgåtts med ballerinan Domnica Cemortan, 25, från Moldavien i sin hytt ombord på Costa Concordia. Och det intresse han fokuserade på sin väninna ska ha varit en starkt bidragande orsak till hans snedsteg också vad gäller navigationen.

Bogserbåtar lyckades i går få loss Costa Concordia från klipporna och börja räta upp fartyget.

Bärgarna har börjat "rotera" fartyget - vilket uppskattades ta tolv timmar.

- Vi gör det sakta och väldigt säkert, sa ingenjören Sergio Girotto till Daily Telegraph i går och utvecklade svaret till AP:

- Det tar längre tid än väntad. Även om det tar 15 till 18 timmar är vi okej med det. Vi är glada för hur sakerna går.

Även Franco Porcellacchia, ledare för Costa Cruises tekniska team var nöjd med gårdagens insats.

- Fartyget reagerar mycket väl eftersom det roterar på ett enhetligt sätt, vilket är vad vi förväntat oss. Men det är ett nöje att se det, säger han till Reuters.

I vår ska skeppet bogseras i land för skrotning och bärgningsoperation är omfattande.

- Storleken på fartyget och vrakplatsen gör det här till den mest utmanande operationen jag någonsin varit med om, säger Nick Sloane, bärgningsledare, till CBS.

Räta ut flera frågetecken

Men frågan är om bärgningen, som beräknas kosta mer än sex miljarder kronor, också kan räta ut de många frågetecken som alltjämt hopar sig kring den dramatiska förlisningen och som fortfarande är obesvarade.

1 Vilken hastighet hade fartyget när det kraschade mot undervattensklipporna?

2 Uppstod det problem under vattenlinjen som gjorde att fartyget fick slagsida?

3 Var alla sektioner stängda ordentligt? Var det något problem med de yttre väggarna?

4 Var finns de två döda kroppar som aldrig hittades?

Det finns risk att vraket bryts sönder under rotation och spy ut giftigt material, något som kan vålla en marin katastrof i den delen av Medelhavet. Därför har man placerat ut barriärer som ska stoppa alla läckor och sent i går ska inget giftigt material ha läckt ut, skriver AP. Däremot ska fartygets styrbordssida ha lossnat från revet under eftermiddagen i går, skriver Daily Telegraph.

- Nu väntar sig teknikerna att rotationen kan fortsätta med en successivt minskande dragkraft, förklarade bärgningskonsortiet Titan Micoperi i går.

32 människor omkom

Grundstötningen slet upp en 70 meter lång reva i skrovet. I kaoset efter förlisningen tog ingen befälet, allra minst kaptenen, och många av de 4 200 ombord kunde inte ta sig i livbåtarna. De räddades av helikoptrar eller lyckades simma in till ön Giglio.

- Hela världen ska tvingas be mig om ursäkt! Det har spritts en massa lögner. Men det finns bevis som visar att jag inte är en Kapten Ynkrygg, sade Schettino i domstol tidigare i år.

Han påstår att undervattensklipporna inte fanns utsatta på hans sjökort - trots att de är klart markerade på ön Giglios turistkarta. Och han säger att det var rederiets chefer som beordrade honom att gå nära ön för att ge passagerarna "ett skådespel". Men vittnen säger att han valde den kursen för att imponera på sin moldaviska väninna som uppges ha följt med honom också på en tidigare resa.

Schettinos advokat hävdar att kaptenen minsann inte trängde sig före till livbåtarna. I stället ska han ha snubblat och trillat ned i en livbåt som därefter sänktes ned i vattnet - medan panikslagna passagerare blev kvar i skeppet.

Historien om den missförstådde sjöhjälten skulle ha varit näst intill komisk - om det inte vore för att 32 människor omkom, 100-tals skadades och för att ett okänt antal passagerare fortfarande drömmer mardrömmar om den hemska natten på havet.

Davana Arlotti, 5, blev det yngsta offret. Ingen gav upp sin plats i livbåten för femåringen. Hon och pappa William drunknade den svarta januarinatten.

Erika Molina arbetade som bartender ombord. Hon föll ut ur livbåten i kaoset och sögs ned av strömmarna som bildades när fartyget kapsejsade.

Kevin Rebeollo väntar på att hitta resterna av sin bror Russell, som är en av de två saknade från Concorde. I går kunde man inte hitta någon av de under skrovet och Kevin följde rotationen av skeppet på tv under gårdagen.

- Jag hoppas att de hittar min bror, bara för att ha en plats att be på och kunna säga: Okej, väntan och ångesten är över", säger han till tidningen la Repubblica Napoli.

Han berättar också för tidningen att Francesco Schettino bjudit hem honom till sitt hem.

- Jag sa att vi var tillgängliga, men sedan gick jag aldrig dit, säger Kevin till la Repubblica Napoli och förklarar att han inte vill träffa kaptenen.

Gav bort sin plats i livbåten

Men det fanns också hjältar. Giuseppe Girolamo var musiker på båten. Han hade turen att komma med i en livbåt, gav sin plats till någon annan - och drunknade.

- Att han skulle ha övergett skeppet är en felaktig tolkning. Vi vill att sanningen ska komma fram i rättegången, säger Domenico Pepe, som är kapten Schettinos advokat.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: