SU 24 är ett ryskt attackflygplan. Foto: FörsvarsmaktenSU 24 är ett ryskt attackflygplan. Foto: Försvarsmakten
SU 24 är ett ryskt attackflygplan. Foto: Försvarsmakten
DA 20 används av Nato och flög över Östersjön när bilden togs. Foto: FörsvarsmaktenDA 20 används av Nato och flög över Östersjön när bilden togs. Foto: Försvarsmakten
DA 20 används av Nato och flög över Östersjön när bilden togs. Foto: Försvarsmakten
IL 76 är ett 4-motorigt jetdrivet fraktflygplan. Används även som civil flygplan. Detta flygplan tillhör Ryssland. Foto: FörsvarsmaktenIL 76 är ett 4-motorigt jetdrivet fraktflygplan. Används även som civil flygplan. Detta flygplan tillhör Ryssland. Foto: Försvarsmakten
IL 76 är ett 4-motorigt jetdrivet fraktflygplan. Används även som civil flygplan. Detta flygplan tillhör Ryssland. Foto: Försvarsmakten
Transall är ett militärt fraktflygplan och just detta används av Nato. Foto: FörsvarsmaktenTransall är ett militärt fraktflygplan och just detta används av Nato. Foto: Försvarsmakten
Transall är ett militärt fraktflygplan och just detta används av Nato. Foto: Försvarsmakten
AN-26 ett ryskt militärt transportflygplan. Byggdes i Sovjet mellan 1969 - 1985. Foto: FörsvarsmaktenAN-26 ett ryskt militärt transportflygplan. Byggdes i Sovjet mellan 1969 - 1985. Foto: Försvarsmakten
AN-26 ett ryskt militärt transportflygplan. Byggdes i Sovjet mellan 1969 - 1985. Foto: Försvarsmakten
TU 22 ärr ett ryskt bombflygplan. Foto: FörsvarsmaktenTU 22 ärr ett ryskt bombflygplan. Foto: Försvarsmakten
TU 22 ärr ett ryskt bombflygplan. Foto: Försvarsmakten
C 17 är ett fyrmotorigt militärt transportflygplan. Detta flygplan används av Nato. Foto: FörsvarsmaktenC 17 är ett fyrmotorigt militärt transportflygplan. Detta flygplan används av Nato. Foto: Försvarsmakten
C 17 är ett fyrmotorigt militärt transportflygplan. Detta flygplan används av Nato. Foto: Försvarsmakten
F4-Phantom är ett amerikansktillverkat stridsflygplan. Flygplanet på bilden tillhör den tyska försvarsmakten. Foto: FörsvarsmaktenF4-Phantom är ett amerikansktillverkat stridsflygplan. Flygplanet på bilden tillhör den tyska försvarsmakten. Foto: Försvarsmakten
F4-Phantom är ett amerikansktillverkat stridsflygplan. Flygplanet på bilden tillhör den tyska försvarsmakten. Foto: Försvarsmakten

Jas-piloternas hemliga bilder på stridsflyg vid svenska gränsen

Publicerad

Här är Jas-piloternas egna bilder av andra makters stridsflygplan nära svenskt luftrum.

Inte sen kalla krigets slut har försvarsmakten offentliggjort den här typen av dokumentation.

När ett främmande militärflygplan upptäcks i närheten av svenskt luftrum skickas svenska stridsflygplan upp för att identifiera flygplanet och visa militär närvaro. För säkerhets skull skickar flygvapnet upp två stridsplan, ett för att ta bilder och ett för att garantera säkerheten.

– Det flygs väldigt mycket över Östersjön, både från öst och väst, säger kapten Johan Linder, som har tagit de flesta av bilderna som försvarsmakten nu lämnar ut.

Johan Linder är piloten som tagit de flesta av bilderna.Foto: Jens L'Estrade
Bilderna är tagna mellan juni 2011 och september 2012.

Tidigare hemliga

Enligt Olof Ruin, professor i statsvetenskap, är det inte osannolikt att försvaret visar upp bilderna för att påminna riksdag och regering om vilka hot som finns mot Sverige.

– Det är väl en påminnelse om att vi är placerade i en region som är intressant för andra makter, samtidigt som försvaret rustas ner, säger han.

Flygplanen på bilderna har inte kränkt svenskt luftrum.

– Att vi publicerar de här bilderna nu gör vi för att visa på hur vi bevakar Sveriges gräns och luftrum. Tidigare har vi klassificerat de här bilderna som hemliga, säger Roger Magnergård, presschef på försvarsmakten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag