Norske mångmiljonären Bård Eker äger 49 procent av Koenigsegg och har pekats ut som en stor Saab-entusiast och i flera intervjuer under hösten har han sagt att hans dröm är att köpa Saab. Foto: Mikaela Berg
Norske mångmiljonären Bård Eker äger 49 procent av Koenigsegg och har pekats ut som en stor Saab-entusiast och i flera intervjuer under hösten har han sagt att hans dröm är att köpa Saab. Foto: Mikaela Berg

Jan-Erik Berggren: Ur askan in i elden

Publicerad
Uppdaterad
Från General Motors till Koenigsegg.
Ur askan i elden.
Saabs framtid blir oerhört tuff.
Det ser ut att bli Saab-entusiasternas favorit Koenigsegg som inleder slutförhandlingar med Saab-ledningen, General Motors och den svenska regeringen.
För min källa inom General Motors kom beskedet som en chock.
- Va? Det kan inte stämma, de var helt ute ur leken för flera veckor sedan, kommenterar källan med god insyn i GM:s verksamhet.
- De har inte pengarna som krävs.

Allt tyder på att
General Motors har panik och gör allt för att bli av med Saab så snabbt det bara går.
Paniken kommer sig också av att Saab snart har slut på pengar. Saab bränner i dag cirka 200 miljoner kronor i veckan och dagskassan på en miljard minskar snabbt.
Enligt mina källor har flera andra budgivare tvingats bort. General Motors har plockat bort alla framtida konkurrenter och den svenska regeringen vill inte sälja till någon amerikansk bank som går GM:s ärenden.
I den bästa av världar är Koenigsegg en perfekt ny ägare. Svensk - om än med starkt norskt inslag - innovativt, teknikorienterat och med ett starkt eget varumärke.

Allt det här
har Saab-folket på olika internetforum debatterat om i månader. För dem är Koenigsegg som en våt dröm.
Men det är dags att vakna upp.
Att pyttelilla Koenigsegg ska ta över Saab är ekonomiskt helt orealistiskt. Ett företag med drygt 100 miljoner i omsättning ska göra en affär som lär handla om mellan fem och tio miljarder kronor.
General Motors säljer Saab för en krona - på papperet. Men de stora kostnaderna kommer i framtiden. Att få i gång tillverkningen av nya 9-5. Att snabbt fixa till dagens 9-3 och att bygga 9-4X i Mexiko.
Oavsett hur stor och hur rik gruppen bakom Christian von Koenigsegg och Bård Eker är så blir det en tuff och oviss framtid för alla Saab-arbetare i Sverige.

Första hindret blir
att övertyga den svenska regeringen om att ställa upp på garantier om ett lån i europeiska investeringsbanken, EIB, på fem miljarder kronor. När Volvo Personvagnar sökte ett liknande lån krävde regeringen att Volvo pantsatte fabriken i Torslanda. Samma krav kommer att ställas på Saab.
Men som motorjournalist går det förstås inte att bortse från charmen med en Koenigsegg-inspirerad ny småbil från Saab.
Klarar Koenigsegg /Saab de fem första åren så kan det gå.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag