ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Norske mångmiljonären Bård Eker äger 49 procent av Koenigsegg och har pekats ut som en stor Saab-entusiast och i flera intervjuer under hösten har han sagt att hans dröm är att köpa Saab. Foto: Mikaela Berg
Norske mångmiljonären Bård Eker äger 49 procent av Koenigsegg och har pekats ut som en stor Saab-entusiast och i flera intervjuer under hösten har han sagt att hans dröm är att köpa Saab. Foto: Mikaela Berg

Jan-Erik Berggren: Ur askan in i elden

ANNONS:

Tror du att Koenigsegg kan rädda Saab ur krisen?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Tror du att Koenigsegg kan rädda Saab ur krisen?

Läs mer
Visa flerVisa färre
Från General Motors till Koenigsegg.
Ur askan i elden.
Saabs framtid blir oerhört tuff.
Det ser ut att bli Saab-entusiasternas favorit Koenigsegg som inleder slutförhandlingar med Saab-ledningen, General Motors och den svenska regeringen.
För min källa inom General Motors kom beskedet som en chock.
- Va? Det kan inte stämma, de var helt ute ur leken för flera veckor sedan, kommenterar källan med god insyn i GM:s verksamhet.
- De har inte pengarna som krävs.

Allt tyder på att
General Motors har panik och gör allt för att bli av med Saab så snabbt det bara går.
Paniken kommer sig också av att Saab snart har slut på pengar. Saab bränner i dag cirka 200 miljoner kronor i veckan och dagskassan på en miljard minskar snabbt.
Enligt mina källor har flera andra budgivare tvingats bort. General Motors har plockat bort alla framtida konkurrenter och den svenska regeringen vill inte sälja till någon amerikansk bank som går GM:s ärenden.
I den bästa av världar är Koenigsegg en perfekt ny ägare. Svensk - om än med starkt norskt inslag - innovativt, teknikorienterat och med ett starkt eget varumärke.

Allt det här
har Saab-folket på olika internetforum debatterat om i månader. För dem är Koenigsegg som en våt dröm.
Men det är dags att vakna upp.
Att pyttelilla Koenigsegg ska ta över Saab är ekonomiskt helt orealistiskt. Ett företag med drygt 100 miljoner i omsättning ska göra en affär som lär handla om mellan fem och tio miljarder kronor.
General Motors säljer Saab för en krona - på papperet. Men de stora kostnaderna kommer i framtiden. Att få i gång tillverkningen av nya 9-5. Att snabbt fixa till dagens 9-3 och att bygga 9-4X i Mexiko.
Oavsett hur stor och hur rik gruppen bakom Christian von Koenigsegg och Bård Eker är så blir det en tuff och oviss framtid för alla Saab-arbetare i Sverige.

Första hindret blir
att övertyga den svenska regeringen om att ställa upp på garantier om ett lån i europeiska investeringsbanken, EIB, på fem miljarder kronor. När Volvo Personvagnar sökte ett liknande lån krävde regeringen att Volvo pantsatte fabriken i Torslanda. Samma krav kommer att ställas på Saab.
Men som motorjournalist går det förstås inte att bortse från charmen med en Koenigsegg-inspirerad ny småbil från Saab.
Klarar Koenigsegg /Saab de fem första åren så kan det gå.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ANNONS:
ANNONS:
Senaste nytt
ANNONS:
NÖJE
SPORT
ANNONS:
BLOGG
Mest läst i dag
ANNONS:
ALLT OM MODE
LEVA & BO
FÖR DIG MED SURFPLATTA
PARADISE HOTEL-BLOGGEN
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: