"Jag skäms inför medlemmarna och ber om ursäkt, det blev alldeles för mycket," säger Cecilia LJungqvist till Värnamo Nyheter.
"Jag skäms inför medlemmarna och ber om ursäkt, det blev alldeles för mycket," säger Cecilia LJungqvist till Värnamo Nyheter.
Resan till London för delar av Kommunals ledning får medlemmarna att rasa. Foto: Pelle T Nilsson
Resan till London för delar av Kommunals ledning får medlemmarna att rasa. Foto: Pelle T Nilsson

"Jag skäms inför medlemmarna"

Publicerad

Cecilia Ljungqvist, avdelningsordförande i Kommunal Sydväst, var med på den omtalade lyxresan till London där hundratusentals kronor spenderades på mat och dryck och lyxhotell.

– Jag skäms inför medlemmarna och ber om ursäkt, det blev alldeles för mycket, säger hon till Värnamo Nyheter.

Resan till London för delar av Kommunals ledning får medlemmarna att rasa. En som var med på resan var Cecilia Ljungqvist i Värnamo. Hon är tillika ordförande i distriktet som omfattar Jönköpings och Hallands län.

Sällskapet bodde på hotell där enkelrum kan kosta 6 000 kronor natten, och gick på krogar som serverade kaviar på störrom, ostron och japansk Wagyubiff.

– Det är klart att jag reagerade på det här redan när vi hade landat med flyget, det var fler än jag som gjorde det. Jag tyckte inte att det kändes rätt, säger Cecilia Ljungqvist.

"Tänjdes lite för mycket på gränserna"

– Jag har aldrig varit på sådana här lyxrestauranger förut och det blev lite mer vin än brukligt. Vi drack två glas vin till varje middag och det var väldigt dyra viner. Det tänjdes lite för mycket på gränserna, säger hon vidare till Värnamo Nyheter.

Sedan 2013 sitter Cecilia Ljungqvist i styrelsen för Kommunal och har därmed ett ansvar.

– Ja, det har jag och jag ber om ursäkt för de här felaktigheterna. Jag hoppas att vi kan återskapa förtroendet, säger hon.

Expressen sökte i lördags Cecilia Ljungqvist på tre olika telenummer, men fick inget svar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida