"Jag gjorde en Juholt"

Publicerad
Uppdaterad
Riksdagsledamoten Emil Källström (C) träder nu fram och säger att han gjort samma misstag som Håkan Juholt.
Under flera månader har han fått bidrag för hela hyran trots att han bor tillsammans med sin flickvän.
- När jag såg Juholts presskonferens i fredags insåg jag att jag sedan några månader tillbaka är i en liknande situation, säger Källström till Expressen.se.
En som kritiserat Håkan Juholt hårt är Centerledaren Annie Lööf. I dagens Expressen säger hon att han inte kan skylla på okunskap.
- Är man folkvald och förtroendevald i Sverige så är det självklart att man följer både lagstiftning och regelverk. Man kan aldrig skylla på att man inte kan den svenska lagen.
Nu avslöjar riksdagsledamoten Emil Källström (C) att han "har gjort en Juholt".

Flickvännen flyttade in

Efter valet förra året flyttade han in i en lägenhet i Stockholm och fyllde då i en ersättningsblankett. Eftersom Källström vid den tidpunkten bodde ensam hade han rätt till full ersättning för månadshyran.
Efter ett tag flyttade dock hans flickvän in permanent i lägenheten.
Hur lång tid handlar det om?
- Det beror på när man börjar räkna. Börjar man räkna från "tandborste" eller från att hon säger upp sitt boende? Men det handlar om mellan tre och sex månader, alltså 500 kronor gånger X månader.
När Emil Källström såg Håkan Juholts presskonferens i fredags ringde han direkt till riksdagsförvaltningen och förklarade sitt misstag. Nu ska han betala tillbaka det han felaktigt har fått utbetalt.

"Jag hade tur"

bloggen skriver han:
Borde inte du ha haft koll på reglerna utan att det uppmärksammades i media?
- Klart jag borde ha haft det. Jag hade tur den här gången, eftersom det uppmärksammandes så snabbt. Vad hade hänt annars? Jag hade antagligen kommit på det av en annan anledning. Men å andra sidan, i Juholts fall hade det pågått i fem år.
Din partiledare Annie Lööf går till hårt angrepp mot Juholt. Hur ser du på det?
- Jag vet inte om våra situationer är så jämförbara. I mitt fall handlar det om några månader och i hans fall fem år. I hans fall har han dessutom fått frågor och det är någon som har påmint honom.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida