GÅR TILL DOMSTOL. Inger Johnsson gick lottlös när hennes grannar fick dela på miljoner i Postkodlotteriet. Anledningen: Företaget hade inte registrerat hennes nya adress. "Det är klart jag blev besviken", säger hon och nu har hon lämnat in en stämningsansökan för att få rätt. Foto: Martina Huber
GÅR TILL DOMSTOL. Inger Johnsson gick lottlös när hennes grannar fick dela på miljoner i Postkodlotteriet. Anledningen: Företaget hade inte registrerat hennes nya adress. "Det är klart jag blev besviken", säger hon och nu har hon lämnat in en stämningsansökan för att få rätt. Foto: Martina Huber

"Jag blev blåst av Postkodlotteriet"

Publicerad
Uppdaterad
På tv såg Inger Johnsson hur hennes grannar vann pengar i Postkodlotteriet. Själv blev hon utan checken på 220 000 kronor - hennes adress hade inte ändrats.
- Jag är besviken, fattar ingenting, säger hon. Nu har hon lämnat in en stämningsansökan.
Inger Johnsson, 57, satt hemma hos sin väninna och tittade på Postkodlotteriet. Då fick hon helt plötsligt se sina grannar ta emot pengar. 3,9 miljoner kronor fördelades bland grannarna i Hässelby.
- Jag tyckte att det var konstigt att de inte hört av sig till mig, säger Inger Johnsson.
Själv skulle hon för sina två lotter ha fått en check på 220000 kronor.
När hon ringde till Svenska Postkodlotteriet fick hon veta att hennes lotter inte stått på hennes adress.
Tre månader tidigare hade hon nämligen flyttat.

"Jag fattar ingenting"

- Men breven från Postkodlotteriet kom ju till min nya adress och dessutom hade de skickat ett brev där de skrivit att jag bytt adress, säger Inger.
På Postkodlotteriets hemsida: "Din lott kommer att uppdateras till din nya adress när vi fått information om din flytt från dig eller SPAR-registret."
Trots det hävdar Postkodlotteriet att adressändringen gjorts för sent för att hennes lott skulle vara med i just den dragningen på den nya adressen.
- Jag fattar ingenting, tycker att det är dåligt. Det är klart att jag blev besviken.
- Jag har haft dubba lotter hos dem åtta månader före den här vinsten. Det är tråkigt, säger hon.

"Vi ger inga garantier"

Nu har det gått så långt att hon lämnat in en stämningsansökan och på Postkodlotteriet är de besvikna över att det gått till domstol.
MILJONREGN. Rickard Sjöberg delar ut pengar till vinnarna i Postkodlotteriet. Foto: Bror AugustssonEmma Knutsson, kommunikatör på Postkodlotteriet, förklarar att det ligger på kundens ansvar att meddela adressändring.
- Vi ger inga garantier för hur ofta vi kontrollerar adressregistret. Vill man vara säker på att man deltar på sin aktuella bostadsadress så måste man ändra adressen själv.
Enligt Knutsson upptäcktes Inger Johnssons nya adress för sent för att komma med i den dragningen där den fick utdelning.
Funderar ni på att tydligare gå ut med informationom vad som gäller?
- Nej, jag tycker att det är tydligt, säger Knutsson.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida