Felet gäller en del telefoner av modellen Iphone 5 som har sålts mellan september 2012 och januari 2013. Foto: Lintao ZhangFelet gäller en del telefoner av modellen Iphone 5 som har sålts mellan september 2012 och januari 2013. Foto: Lintao Zhang
Felet gäller en del telefoner av modellen Iphone 5 som har sålts mellan september 2012 och januari 2013. Foto: Lintao Zhang

Iphone 5-användare kan få batteriet utbytt

Publicerad

Känns din Iphone 5 segare än vanligt?

Då kan det hända att du har fel på batteriet – och kan få det utbytt, skriver Apple.

Känns det som om din batteritid till din Iphone 5 varit orimligt kort på sistone? Eller att du har behövt ladda din telefon oftare än vanligt? Då kan det hända att din telefon är en av flera som sålts under en viss period och som upptäckts med ett fel, skriver Apple på sin hemsida.

Felet gäller Iphone 5

Felet gäller en del telefoner av modellen Iphone 5 som har sålts mellan september 2012 och januari 2013. Om din Iphone 5 visar tecken på något av ovanstående kan du söka med telefonens serienummer på Apples hemsida och se efter om du kan få byta ditt batteri gratis hos Apple.

Processen med att byta alla felaktiga batterier inleddes på fredagen i USA och Kina och kommer att inledas i resten av världen fredag den 29 augusti.

Här hittar du mer information om bytet och hur du kan se om din telefon omfattas av bytet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag