Nya Iphone 3GS är minst av allt en telefon, snarare en digital assistent.
Nya Iphone 3GS är minst av allt en telefon, snarare en digital assistent.

Iphone - en fantastisk digital kompis

Publicerad
Uppdaterad
När den första modellen av Iphone 3G släpptes förändrade den en hel industri. Varenda mobiltillverkare med självaktning har släppt något som liknar Iphone, men ingen har lyckats kopiera tekniken fullt ut.
Iphone 3GS är ingen ny Iphone, den är en förbättrad version. En del skulle nog säga att den är vad Iphone 3G skulle ha varit från början.

Elektronisk kompass

Den största nyheten är faktiskt en elektronisk kompass, hur löjligt det än kan låta. Problemet med kartfunktionen i Iphone är att den bara använder en GPS-signal för navigeringen. Den kan tala om exakt var du befinner dig, men den kan inte tala om åt vilket håll du står vänd åt, bara i vilken riktning du har rört dig tidigare.
Det skapar en del problem. Om du använder den för att navigera runt i en okänd stad så är det inte alltid helt lätt att veta åt vilket håll du ska gå för att följa vägbeskrivningen. Jag har själv stått och svurit i gathörn över den bristen.Med en kompass kan kartfunktionen dels tala om exakt var du befinner dig, dels exakt åt vilket håll du står vänd. Plötsligt blir Iphone 3GS dubbelt så nyttig. Minst.

Förändrad verklighet

I höst släpper Apple dessutom ett programmeringsgränssnitt som ger programutvecklare tillgång till den inbyggda kameran. Det innebär i sin tur en massa nya funktioner inom AR, Augmented Reality eller förändrad verklighet. Eftersom både riktning, rörelser och position är kända variabler kommer man att kunna hålla upp sin Iphone och sedan få riktningar till sevärdheter, tunnelbanestationer, uttagsautomater, eller vad det nu kan vara, presenterade som pilar projicerade över kamerabilden direkt i telefonen. Det är inte science fiction. Det kommer inom ett par månader.
Resten av förbättringarna rör sig om hastighetsökningar. I snitt är telefonen dubbelt så snabb på allt. Det går snabbare att visa webbsidor, snabbare att starta program och snabbare att växla skärmar. Just kartfunktionen vinner mycket på det här.

Digital assistent

Telefon förresten. Med tiotusentals program snabbt nedladdningsbara, rörelsesensorer, kompasser och gps-mottagare handlar det egentligen mest om en liten digital assistent som kan hjälpa dig med en massa olika saker. Att du dessutom kan ringa med den är mest en skojig bonus.
Den enda stora nackdelen är priset. Speciellt abonnemangskostnaden. Men är du rik är det faktiskt inte mycket att snacka om.
Fredrik Granlund
Fredrik Granlund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag