Rikspolischefen Dan Eliasson Foto: Henrik Montgomery/Tt
Rikspolischefen Dan Eliasson Foto: Henrik Montgomery/Tt
Christer Nordström, ansvarig för polisens presskontakter i Uppsala län Foto: Jens L'Estrade
Christer Nordström, ansvarig för polisens presskontakter i Uppsala län Foto: Jens L'Estrade

Intern kritik mot polisens pr-köp

Publicerad

Polisen har tecknat ett treårigt kontrakt med pr-byrån Prime Public Relations om kommunikationstjänster för 25 miljoner kronor. Avtalet har mött kritik från en del av myndighetens 200 egna kommunikatörer, skriver Dagens Nyheter.

– Jag ställde frågan: "Vad är det vi som är över 200 inte klarar av? Hittills har jag inte fått något svar, säger Christer Nordström, ansvarig för polisens presskontakter i Uppsala.

Sedan november har företagit fakturerat 4,1 miljoner kronor för framför allt "strategiska kommunikationstjänster.

– Hittills har vi inte sett något resultat, säger Christer Nordström till DN.

Birgitta Dunér, kanslichef på polisens kommunikationsavdelning, säger att satsningen det framför allt handlar om intern kommunikation i samband med omorganisationen till en enda polismyndighet. Prime ska hjälpa till att "visualisera vad som sker under den här förändringsresan".

Redan sommaren 2015 skrev tidningen Resumé om Primes uppdrag för Polisen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida