Gabrielle "Coco" Chanel under hennes storhetstid 1936. Foto: Stella Pictures
Gabrielle "Coco" Chanel under hennes storhetstid 1936. Foto: Stella Pictures

Så gick Coco Chanel från fattig flicka till odödlig modeikon

Publicerad
Uppdaterad
Coco Chanel var inte feminist men hon befriade många kvinnor.
Hon var den första som skapade eleganta kläder som kvinnor kunde leva i.
Hon var en hyllad stilikon - men många avskydde hennes kontroversiella livsstil.
I dag går filmen om hennes liv upp på svenska biografer.
Audrey Tatou som Coco Chanel i Foto: SF
Gabrielle "Coco" Chanel gav världen "den lilla svarta" klänningen, Chanel-dräkten och parfymen Chanel no 5. Bara det skulle räcka för att göra henne odödlig. Men hon var också den första modeskaparen i Paris som lät kvinnor bära byxor. Och sportkläder. Och tillät dem kasta korsetten. Dessutom gjorde hon det moderiktigt att vara solbränd.
- Lyx måste vara bekvämt. Annars är det ingen lyx, är ett av många visdomsord som Coco Chanel strödde omkring sig.
Den utfattiga flickan från landet blev en av 1900-talets stora framgångssagor i Paris. Med hjälp av talang, målmedvetenhet och hänsynslöshet - och omsorgsfullt utvalda rika älskare - byggde hon upp ett modehus som än i dag, nästan 30 år efter hennes död, är ett av de ledande.
Hon är ständigt aktuell. Och nu går filmen "Coco - livet före Chanel" med Audrey Tatou i huvudrollen på biografer över hela världen.
- Coco Chanel har haft stor betydelse på flera plan. Hon förstod som ingen annan hur kvinnor ville leva och klä sig, säger Ingrid Giertz-Mårtensson, tidigare chef på Svenska moderådet.
- Hon kom med en enklare linje, med praktiskt material och former som var anpassade till vardagligt liv. Hon använde jersey och annat som ingen hade arbetat med tidigare.
- Hon hade en självklar enkel smak som samtidigt var mycket raffinerad. Hon älskade enkla färgsammansättningar som svart och vitt.
Gabrielle Chanel föddes på ett fattigsjukhus i den lilla franska staden Saumur 1883, inte 1893 som hon ofta hävdade. Hon skämdes för sin enkla bakgrund och brukade säga att pappan var affärsman. I själva verket var han en gårdfarihandlare som övergav familjen.
Hennes mamma dog när dottern var tolv år. Gabrielle togs om hand av nunnor på ett barnhem. Vid 18 års ålder flyttade hon till ett kloster där hon arbetade som sömmerska.

Namnet Coco kommer från hennes korta karriär som varietésångerska 1905-1908. Under sin artisttid lärde hon känna flera välbärgade officerare och affärsmän. En av hennes älskare var Etienne Balsan, en rik ung hästupp- födare. En annan var den förmögne engelsmannen Arthur "Boy" Chapel som bodde i Frankrike.
De båda hjälpte henne först att starta en modistbutik i Paris där hon sålde hattar. Sedan utvidgade hon verksamheten till fashionabla vattenhål som Deauville och Biarritz.
Därifrån var inte steget långt till att öppna en riktig modesalong. Chapel finansierade den och hjälpte henne att hitta kunder i Paris societet.
Efter första världskriget blev hennes enkla, funktionella kreationer allt mera populära. "Det glada 20-talet" blev hennes första storhetstid. Korta kjolar och avspänd stil gick hem bland kvinnor som var vana vid tidigare decenniers hårt åtsnörda mode.
"Chanel skulle inte ha kallat sig feminist ... men hennes verk är otvivelaktigt en del av kvinnans frigörelse", skriver Ingrid Sischy i Time Magazine.
Redan då var Coco Chanel legendarisk. Hon gifte sig nästan med den engelske hertigen av Westminster, en av Europas rikaste män. Hon förklarade själv varför bröllopet aldrig blev av:
- Det har funnits många hertiginnor av Westminster. Det finns bara en Chanel.
Hennes karriär gick spikrakt uppåt. Hon umgicks med den tidens kändisar som Picasso, Stravinsky och Cocteau. Hennes idéer var helt nya. Det var chica och funktionella kläder med en ny, smal silhuett. Kjolarna lät hon krypa uppåt, hon lanserade jersey, slejfsko, jumper på kvinnor och svart som modefärg. "Den lilla svarta" var hennes skapelse.
- Coco Chanel förde in modernt tänkande. Hon blev en ikon. Hon kom att symbolisera befrielse från något tungt och besvärligt att bära, säger Ingrid Giertz-Mårtensson.
- Hon blev mycket snart kopierad. Därmed kom hennes stil ut till väldigt många. Till skillnad från många andra tyckte hon att det var ett plus att bli kopierad. Hon älskade att se kvinnor på gatan bära hennes plagg eller kopior, berättar hon.
Och mycket riktigt lyder ett av hennes många bevingade uttryck så här:
- Ett mode som inte når gatorna är inget mode.

Som första modeskapare lanserade hon 1922 en egen parfym: Chanel no 5. Den blev genast storsuccé och är än i dag en av de mest sålda parfymerna.
- En ung kvinna frågade mig en gång: Var ska man dutta på sig parfym?" Jag svarade: "På varje ställe där man vill bli kysst", sade Coco Chanel.
Eller som en annan odödlig ikon, Marilyn Monroe, brukade säga:
- Vad jag har på mig i sängen? Chanel no 5 så klart!
Två judiska affärsmän, bröderna Wertheimer, investerade i parfymverksamheten och blev dess huvudägare. Efter den nazistiska invasionen och Frankrikes fall 1940 försökte Coco Chanel komma över deras andel med hjälp av de nya antijudiska lagarna.
När tyskarna marscherade in i Paris stängde hon sitt modehus på Rue Cambon och flyttade in på luxuösa hotell Ritz strax intill. Där levde hon hela ockupationstiden med sin älskare, den tyske nazist-en och underrättelseofficeren Hans Günther von Dincklage. Hon levde överdådigt och fraterniserade - liksom många fransmän - med fienden.
Efter befrielsen 1944 flydde hon till Schweiz. Trots att hon gjorde comeback efter kriget förlät fransmännen aldrig hennes uppträdande under ockupationen. Hon gjorde succé på nytt, men uppskattades mest av en internationell kundkrets. Inte av sina landsmän.
- I hennes personliga liv finns många tvivelaktiga sidor. Hennes agerande under tyska ockupationen var mycket tvivelaktigt. Men hon var en individ som inte brydde sig om vad andra tyckte. Hårdhudad. Hon drev igenom vad hon ville, säger Ingrid Giertz- Mårtensson.
1950-talet blev Coco Chanels andra storhetstid. Hon öppnade sitt modehus på nytt 1954 vid 70 års ålder. Enligt uppgift drevs hon till återkomsten av sitt hat till modekungen Christian Dior och dennes "New Look". Hon ansåg att det var ett reaktionärt mode.
På 60-talet, när hon själv var 80, bar några av världens vackraste och mest framstående kvinnor - Jacqueline Kennedy, Brigitte Bardot, Marlene Dietrich, Sophia Loren och Lauren Bacall och hertiginnan av Windsor - hennes kläder.
Jackie Kennedys rosa Chaneldräkt nedstänkt av makens blod efter presidentmordet i Dallas 1963 har gått till världshistorien.
- En kvinna är fantastisk vid tjugo, charmerande vid fyrtio och oemotståndlig resten av livet, sade Coco Chanel i mogen ålder.
Hon dog 87 år gammal 1971, mitt uppe i arbetet med en ny vårkollektion.
- Jag arbetade i Paris efter Chanels tid. Men hennes ande fanns kvar och finns kvar. Arvet lever, säger Ingrid Giertz-Mårtensson.
- Jag har inte burit några av hennes couture-original. Men oerhört många kopior. Chaneldräkter var nästan som en uniform för unga kvinnor på min tid, berättar hon.
Modejournalisten Susanne Ljung ser Coco Chanel som envisionär pionjär. Hon påpekar att modehuset höll på att gå under efter skaparens död, men räddades av den nye chefsdesignern Karl Lagerfeld på 1980-talet.
- Chanel höll på att förvandlas till ett dammigt tantmärke. Men tack vare Lagerfeld hålls namnet levande. Det blev på nytt modernt och relevant, säger Susanne Ljung.

Källor: Time Magazine, Independent, About.com:s Women's History, Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag