GUMBALLS grundare Maximillian Cooper och rap- och tv-stjärnan Xzibit. Foto: Stefan Söderström
GUMBALLS grundare Maximillian Cooper och rap- och tv-stjärnan Xzibit. Foto: Stefan Söderström

Gumball 3000: Skandalrace eller trevligt jippo?

Publicerad
Uppdaterad
Skandalrace där oljeshejker riskerar livet på vanliga människor eller ett trevligt jippo med vackra bilar?
Gumball 3000 har just dragit igenom Sverige.
- Deltagarna utsätter andra människor för fara, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.
Jade Jagger.Foto: Grant Buchanan / Matrixphotos.Com
Skidstjärnan Hans Olsson.
2007. En 67-årig makedonier och hans fru omkom när en av deltagarna i Gumball 3000 körde rätt in i deras bil med sin Porsche 911.
Eve, artist.Foto: Danny Martindale
Svenske kidstjärnan Hans Olsson deltar i Gumball 3000 ihop med sin bror. De kör en Lamborghini för nära 4 miljonerFoto: JANNE ÅKESSON/SWEPIX
Med start i måndags for vrålåken in genom Sverige från Köpenhamn. Bakom ratten satt artister som rapstjärnan Xzibit, skateboardproffset Tony Hawk, ett flertal oljeshejker, idrottsmän och modeller.
Racet Gumball 3000 började i London och gick sedan via Amsterdam, Köpenhamn och Stockholm innan lyxbilarna flögs över till Boston för att i dag köra till Quebec. Racet avslutas i New York.
Men i Tyskland tog tävlingen tillfälligt stopp. Myndigheterna hade förbjudit deltagarna att åka igenom landet efter de problem som Gumball 3000 ställt till med tidigare år.
De höga hastigheterna ledde 2007 till att en av sportbilarna krockade med en bil i Makedonien. En 67-årig man och hans hustru avled och förarna misstänktes för att ha smitit från olyckan.

Men enligt arrangörerna själva är inte Gumball 3000 en tävling som går ut på att man ska köra snabbt. De menar själva att det i stället är ett "livsstilsevent" där världens bilälskande elit under en tid får umgås med varandra.
Att deltagarna håller höga hastigheter går dock inte att blunda för. Bara när ekipagen körde från Malmö till Stockholm i måndags kväll fick 25 personer fortkörningsböter. Den som körde snabbast höll över 160 kilometer i timmen.
En person åkte dessutom fast för rattfylleri. Han hade 0,36 promille i blodet.
- Deltagarna utsätter tredje man för fara. Det är givetvis vansinnigt att man kör så fort som man gör eftersom det är oerhört lätt att det sker olyckor i de hastigheterna, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.
Han vill att tävlingen stoppas helt.
- De säger att det inte är en tävling, men det blir underförstått ett race även om inte arrangörerna vill att det ska framstå som det. Det är klart att man triggar varandra att gasa lite extra, säger Göran Bolinder.
Det polisen kunde göra var att bötfälla fortkörarna - som glatt betalade.
- Jag fick böter, men som tur var tog de inte mitt körkort. Nu har jag 48 timmar på mig att lämna Sverige, sa rapstjärnan Xzibit till Expressen.
Han blev stoppad med sin Porsche Cayenne i Skåne.
"Xzibit får fortkörningsbot efter att ha kört 160 kilometer per timme", skrev kollegan Dj Muggs på Twitter.
Om deltagarna åker fast för rattfylleri eller vårdslöshet i trafik kan polisen ta körkortet från dem på plats. Men för fortkörning är det svårt för polisen att göra något annat än att bötfälla dem och låta dem lämna körkortet inom 48 timmar.
- De är inte rädda för att få böter. Det är väl en merit för dem, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen.
Skidstjärnan Hans Olsson, som deltog i rallyt, menar att polisövervakningen var rigorös.
- Bara mellan Jönköping och Stockholm åkte vi förbi 15 kontroller och på samma sträcka var det två helikoptrar ute och spanade, säger han.
Att racet skulle förbjudas i Sverige är inte troligt, men myndigheter har arbetat aktivt för att sätta press på arrangörer och sponsorer av tävlingen.
- Det är ett antal leksugna pojkar som är ute med sina jättefina bilar. Det är svårt att moralisera över dem som kollektiv. Var och en som kör ska självklart hålla sig till regler, men de som man verkligen kan ställa höga anspråk på är arrangörerna och de som sponsrar tävlingen, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Betsafe är en av huvudsponsorerna för racet. De har två bilar med, en Porsche Panamera och en Lamborghini. Pia-Karin Åkesson, marknadschef på Betsafe, har fått bilden av att de som organiserar tävlingen gör allt för att den ska gå lagligt till.
- De uppmanar deltagarna att köra förståndigt och att inte dricka kvällen innan de ska köra. Sedan måste det vara varje persons eget ansvar att följa det, säger hon.
De har valt att sponsra tävlingen för att den riktar sig till deras målgrupp, män mellan 25 och 40 år.
- Det är ett roligt event med exhibitionistiska människor, utpräglade fester och glatt humör. Det handlar inte om att komma först utan priset som man kan vinna "Spirit of the Gumball", en tuggummiautomat, som går till den som har gjort något speciellt under rallyt, säger Pia-Karin Åkesson.
Racet grundades av regissören och modedesignern Maximillian Cooper 1999, som i årets rally kör en Morgan Aeromax, värd minst 1,3 miljoner kronor. Maximillian bjöd in 50 av sina vänner för att på sex dagar köra en sträcka på 3000 mil.
Många menar att Gumball 3000 inspirerades av racet som skildras i filmen "Canonball run", där skådespelare som Burt Reynolds, Roger Moore och Dean Martin tävlar genom USA i snabba bilar.
Arrangörerna av Gumball 3000 menar själva att det finns vissa likheter.
De två första veckorna i maj varje år arrangeras rallyt i olika delar av världen. Förutom Europa har den gått av stapeln i Asien, Nordamerika och Afrika. Deltagarna bor på de finaste hotellen, äter de lyxigaste middagarna och festar till sent på nätterna.
Skidstjärnan Hans Olsson var en av svenskarna som deltog i år. Han reste sträckan från London till Stockholm i sin brors bil, en Lamborghini Murciélago, som kostar nästan fyra miljoner kronor. Bara att försäkra den för tävlingsveckan kostade 200000 kronor.
- Det har varit fantastiskt roligt att vara med i tävlingen. Det är en härlig blandning av människor. Det jag mest kommer att minnas var när vi väntade på att få tillbaka våra bilar i Köpenhamn och fyra oljeshejker stod och grillade korv. Det är inte varje dag som man ser det, säger Hans Olsson.
Endast 120 bilar tillåts i rallyt. Tidigare har det varit fler, men nu är antalet begränsat för att det ska bli en mer intim miljö.
- Man ska ha en spektakulär bil för att vara med. Visst kanske det hjälper till om man är en känd idrottsman, men i stort sett kan vem som helst deltaga om bilen håller, säger Hans Olsson.
Men det gäller att kunna betala för sig. Deltagaravgiften är närmare 350000 kronor. Då ingår hotell, middagar, konserter och kostnaden för att flyga över bilarna från Europa till USA.
Arrangörerna menar att tävlingen kostade över 100 miljoner kronor 2008. Privatplan ska hyras in, konserter ska anordnas och anställda ska se till att allt fungerar.
Men att det skulle vara en skandaltävling för en speciellt utvald skara är något som Hans Olsson inte håller med om.
- Det är den svenska avundsjukan som har gjort att tävlingen har fått den stämpeln i Sverige. Förr var det kanske mer prestige i tävlingen, nu är det mer show, säger Hans Olsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag