Geniet Steve Jobs ändrade vår värld

Publicerad
Uppdaterad
NEW YORK. Det förutspåddes bli den alldeles för snara teknologiska domedagen.
Aktieras som följd, slutet för en sann innovation - en global folksorg.
Nu har det skett: en för sjuk Stev Jobs lämnade rollen som vd för världens största företag och nya chockerande bilder på utmärglade teknikgeniet kablas ut.
Så varför är all sig likt?
I fotspåren av legendarens klättring ned från sin exekutiva roll på sin älskade Apple drar nu en oväntad optimism fram bland bloggare och experter.
Alla undrar, men ingen skyr längre frågan: Vad ska hända nu?
Nyheten om att Apple hade mer pengar i sin kassa än den amerikanska staten var tragikomisk, men stor. Sen kom kioskvältaren att de växt om oljebolaget Exxon och blivit världens största företag.
Nyheterna är, ryckta ur sitt sammanhang, kanske inte så förskräckligt uppseendeväckande? Apple säljer ju kopiösa mängder handhållna enheter?
Men i branschhistorien är det en raketfärd, i det närmaste tillägnad en man, och därmed av mer dramatiska proportioner.
"Apple är inget utan Steve Jobs", har experter sagt sedan 2004 då vd:n drabbades av bukspottkörtelcancer.
Sedan dess har sjukdomen fått ett allt hårdare grepp om honom och så sent som i går kom nya skrämmande bilder på Jobs som till synes behöver hjälp att stå.

Och myten att världens största företag i själva verket bara är världens största individ har medfört en skräck inför dagen då han skulle bli för sjuk för att leda.

Den dagen kom i onsdags.
Så vad som hände? Inget.
Det vi vet redan är att aktien knappt rört sig. Att Apple redan har en Iphone 5 i pipeline. Dessutom har ersättaren Tim Cook gått i Jobs skola och lovat att konservera allt det fundamentala som gör Apple så älskat och hatat på samma gång.
- Inget med Steve Jobs är en slump, säger István Zsiga till Expressen.
Han är mångårig svensk Macexpert och konsult och syftar på tajmingen i onsdagens besked, som kom precis när Apple verkar vara som starkast.
Zsiga kallar det förresten för "jobbbyte". Jobs tog i stället för vd rollen som ny styrelseordförande.
Men eftersom att Apple är mer än ett företag, deras produkter mer än prylar, så kvarstår frågan: Vad ska hända nu?
Men inte i fråga om kronor och ören och tårar i ögonvrån på skäggiga män. Utan med världen.
Apple har alltid varit det alternativa. Steve Jobs den hemlige ledaren. Anhängarna en mindre skara av bättre (eller sämre?) vetande.
Än så länge har ingen stuckit hål på den ballongen. Apple är fortfarande "indie", så till vida att de som använder deras datorer gärna ser sig som alternativa (kulturen av alternativa växer däremot allt mer till att bli normen i den teknologiska världen, men det är en annan femma).
- Man kan tycka att det är lite tråkigt som entusiast, som följt Apple i 20 år, men det är förstås bra att det är en bra teknologi som vinner mark, säger István Zsiga.
Därför är det heller inte så konstigt att den inte längre så lilla sekten av anhängare sneglar avvaktande på Apple.

- Man måste fråga sig, finns det något bortom Iphone? Är det något vi har i vardagsrummet eller är det en kombination av en pc och surfplattor? Kommer Apple att ha nästa definierande produkt? frågar sig analytikern A.M. Sacconaghi Jr. i en av många reaktioner i New York Times.


Med definierande produkt menar han en ny Ipod. Produkten som, faktiskt, förändrade världen. För Ipod är utan tvekan ground zero av den moderna mediekonsumtionsboomen.
- Men det var inte ens meningen tror jag. Jag minns att svenska Macworld publicerade nyheten om Ipod på en halvsida mitt inne i tidningen någonstans. Det var ingen jättestor grej när den kom, säger Zsiga och ser tillbaka på utvecklingen.
Det är svårt att säga vad som var mest briljant; Jobs chansning på en stor mp3-spelare med hårddisk eller hans förmåga att ta vara och förfina framgången när den väl var ett faktum?
David Pogue är New York Times teknikexpert och frågar sig just det, nu när Tim Cook ska ta sig an samma jobb:
- Innan Itunes store öppnade, hade han varit man nog att övertyga skivbolagen om att sälja sin musik för sju kronor per låt? 2005, hade hans personlighet räckt för att få mobiltelefonoperatören Cingular att göra om hela sitt röstbrevlådesystem för Iphone?

Det ligger förstås något i det Pogue säger. Jobs karisma och pondus är inget som enkelt översätts eller kopieras.


Steve Jobs är ju mannen som inte kompromissar. Han som vågar utveckla och testa dyra produkter och sedan skrota dem ifall de inte håller. Han är dessutom den som mikrostyr och sägs kasta stolar på sina anställda om han blir förbannad.
Han är fokuserad, har ett personligt intresse som grundare av Apple och är de facto galen.
Är Tim Cook?
Man skulle också kunna se det som att Steve Jobs lämnar Apple efter att mycket av hans uppdrag är utfört. Han har fyllt en hel line-up med produkter och tillhörande mjukvaror. Musikspelare, datorer, mobiltelefon, läsplatta och tv-underhållningshub. Förfina dem då och då och Apple har fem-tio säkra år med sina befintliga enheter.

David Pogue säger vidare att det är svårt att se någon, någonsin igen, rada upp så många banbrytande produkter under en 15-årsperiod.


- Och det är väldigt, väldigt ledsamt, slår han fast.
- Jag håller inte med om att Apple är klara, säger István Zsiga.
- Jag tror till exempel att de kommer att lansera en tv-apparat. En uppkopplad tv med appar och spel. Men det är bara min egen spekulation.
Han driver även en tes om att Apple som företag nu till och med kan bli bättre.
B-ä-t-t-r-e utan Steve Jobs?
Ja, i synnerhet för oss svenskar.
- Eftersom att Steve Jobs har styrt så mycket är det många enkla funktioner som han valt bort, som egentligen borde finnas. Det är på gott och ont, men nu kanske vi kan få bestämma själva vad vi ska få ha i våra telefoner?, säger han och fortsätter:
- Steve Jobs är amerikan och Apple väldigt amerikanskt. När den första Iphonen kom hade den inte ens 3G, eftersom det inte var tillräckligt utbyggt i USA. Här kändes det otroligt konstigt. Och MMS? En så enkel funktion kom först långt senare, precis som videosamtal.

Och det är inte bara i Sverige. I mobiltelefonins Mecka, Japan, var en telefon i det närmaste omöjlig att sälja utan avancerade smiley-ikoner i textbiblioteket.


Med Tim Cook kanske Apple ser sig om i världen, menar Zsiga.
Cook har flera gånger beskrivits som "Jobs light", så en annan fråga är hur kulturen i Apples led kommer att förändras?
Fram till nu har allt varit ett hemlighetsmakeri där inte ens de egna anställda får veta vad som försiggår. Deras nyckelkort till huvudkontoret i Cupertino, Kalifornien, är till exempel kraftigt begränsade till den byggnad där deras verksamhet är belägen.
Det sades att mjukvaruutvecklarna inte hade en aning om hur hårdvaran till Iphone skulle se ut innan lanseringen 2007, och vise versa.
Och relationen med offentligheten genom medierna har nästan varit ironiskt obefintlig. Bortsett från ett par journalister, Walt Mossberg från Wall Street Journal är en av dem, pratar inte Jobs med medierna utanför sina offentliga framträdanden.
Vid en sådan lansering 2009, dagen då Ipad presenterades för världen, passerade Jobs undertecknad inne i den stora sal där journalister fick känna på demo-exemplar av Ipad. Vi ställde frågan om han som vd trodde att Ipad skulle kunna matcha Iphones succélansering.
Jobs svarade med att vända sig om och gå.
- Det är faktiskt konstigt. Han verkar inte vara speciellt trevlig av det som sägs om honom. Till skillnad från Microsofts Bill Gates. Ändå är det Jobs man "håller på", säger István Zsiga som själv varit Apple lojala sedan 1990.
- Ett tag var man bara dum som höll fast vid deras datorer. De var rent värdelösa, minns han.
Men det är också den avigheten från Jobs och Apple som gjort varje produktsläpp till en följetong. Medvetet eller omedvetet. Det har gjort att varje framträdande fått timmar av ovärderlig sändningstid i världens absolut största kanaler.

Kommer Tim Cook att generera samma PR-magi?


(Han i sådana fall börjat som Jobs slutade. Förutom ett mejl till sina anställda har han inte sagt något i offentligheten om sitt nya jobb.)
- Folk som är insatta säger att Steve Jobs kommer att vara en väldigt aktiv styrelseordförande, även om Tim Cook driver företagets dagliga arbete, säger nämnda Walt Mossberg i Wall Street Journal.
- Steve Jobs är väldigt sjuk, men fortfarande väldigt levande. Han tänker engagera sig i att utveckla nya produkter och strategier.
Leander Kahney är chef för sajten Cult of Mac och har bland annat skrivit boken "Inside Steve's brain". Han har tidigare beskrivit Apple som en terrororganisation med en ensam ledare på toppen och celler av varandra oberoende soldater under sig.
Kahney var en av dem som var mest chockad över Jobs besked i onsdags. Men han tror att Jobs lyckats väl med formandet av sina efterträdare.
Han kanske inte är "bin Ladin" av Apple längre, men:
- Han har gjutit Apple efter sin avbild. Hans DNA finns djupt rotad i företaget. Apple kommer att fortsätta gå som en klocka även utan honom.
Mike Bastoli driver en blogg för Pixar, animationsstudion som Steve Jobs köpte av filmlegendaren George Lucas efter att ha fått sparken från Apple 1985 (Jobs sålde Pixar till Disney 2006 för närmare 50 miljarder kronor och fick betalt i aktier - aktier som gör honom till Disneys individuellt största ägare).

Bastoli hävdar rent av att Pixar är beviset på att Apple kommer att fortsätta frodas i stjärn-vd:s frånvaro.


I Time Magazine sa Jobs att Pixars president Ed Catmull var ett "barn i skogen" som han var tvungen att göra till affärsman.
- Många trodde att Jobs skulle försöka ta över Disney när han blev storägare. Men det gjorde han inte. Han lämnade Pixar i händerna på Ed Catmull och John Lasseter. Sedan dess har han erbjudit ledarskap vid ett fåtal tillfällen. Men ingen skulle i dag säga att Pixar inte överlevde efter Jobs-eran, menar Bastoli.
Med tanke på att Tim Cook i sin tidigare roll som operativ chef stått för upphandlingar och inköp finns gott hopp om att Apple vidare kommer få samma förmånliga och attraktiva avtal med sina underleverantörer.

Marknadschefen Phil Schiller sitter också på samma stol och lär med sin lite trubbiga stil ändå fortsätta att leverera ett Jobsianskt språkbruk (han fann dessutom skäl till att svara på Expressens frågor under Ipadlanseringen, till skillnad från Jobs).


Och designgeniet Jonathan Ive, som tillsammans med Jobs skapat heminredning i datorform, är kvar och det finns därmed heller ingen anledning att tro att produkterna nu kommer att bli fula.
- Han är ansvarig för allt från utseende till känsla. Steve hjälpte honom att göra det till en slutprodukt, säger Shaw We, analytiker på Sterne Agee, till New York Times.
Han fortsätter:
- Steve var smart nog att omge sig med talangfulla människor som kan saker som han inte kan, allt för att utföra visionerna i hans huvud. Laget är intakt. Uppgiften blir att hålla allt på plats.
István Zsiga väljer också den positiva inställningen till maktskiftet.
- Jag kommer att behålla både mina Macar och mina aktier. Apple har blivit för stort för att bara vara en man.
Men alla hyllningar i tidningar världen över talar ändå sitt tydliga språk; Steve Jobs är ett sällsynt geni som förändrat allas vår vardag för evigt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag