Ingmar Bergman på nya 200-kronorssedeln

Publicerad
Uppdaterad
I dag presenterade Riksbanken motiven för de nya sedlarna i Sverige.
Astrid Lindgren var storfavorit som motiv på den nya 200-kronorssedeln - men det blev regissören Ingmar Bergman.
Den folkkära författaren kommer i stället att pryda 20-kronorssedeln.
Inför lanseringen av den nya 200-kronorssedeln har Astrid Lindgren varit en lågoddsare som motiv bland spelbolagen med 3,75 gånger pengarna.
Men den folkkära författaren kommer i stället att pryda en annan sedel - 20-kronorssedeln, avslöjade Riksbanken på onsdagen.

Naturmotiv från Småland

Naturmotivet kommer att hämtas från Småland, där Astrid Lindgren växte upp.
Det blev i stället regissören Ingmar Bergman som kommer att synas på 200-kronorssedeln.
Dessutom stod det klart att 1000-kronorssedeln pryds av Dag Hammarskjöld, 500-kronorssedeln av Birgit Nilsson, 100-kronorssedeln av Greta Garbo och 50-kronorssedeln pryds av Evert Taube.
- Vi behåller dagens färger på sedlarna. 200-kronorssedeln blir grön, sade Christina Wejshammar, chef för enheten för kontantförsörjning på Riksbanken.

Lagerlöf försvinner

Selma Lagerlöf försvinner alltså ur svenska plånböcker inom några år.
Kriterierna för de nya ansiktena har varit viktiga kulturella insatser under 1900-talet.
Sedlarna kommer att bli något längre framöver. I övrigt är måtten de samma. Den kommande 200-kronorssedel blir lika stor som dagens 100-kronorssedel.
Två teman finns på de nya sedlarna: Människor som gjort stora kulturella insatser, samt natur och miljö. Personerna ska ha varit verksamma på 1900-talet.
Även mynten kommer att få en ansiktslyftning. Några silverfärgade mynt kommer inte att finnas i framtiden, utan materialen i mynten blir kopparpläterat stål och den legering som används i dagens tiokronor. Mynten kommer även i fortsättningen ha Sveriges statschef som tema.
Tidigast 2014–2015 kommer de nya mynten och sedlarna att finnas ute i handeln.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida