Håkan Juholt får kritik av ledarskapsexperten Gerry Larsson. Foto: Sven Lindwall
Håkan Juholt får kritik av ledarskapsexperten Gerry Larsson. Foto: Sven Lindwall

"Inget lysande ledarskap"

Publicerad
Uppdaterad
Håkan Juholt (S) har under de senaste dagarna utsatts för stort tryck angående sitt agerande.
Och sättet Juholt har skött krisen får nu kritik av en av Sveriges främsta ledarskapsexperter.
- Det här kan få till följd att många personer får en tillitsbrist. Och chefer man inte vågar lita på sitter inte i en bra sits, säger Gerry Larsson, professor i ledarskapspsykologi vid försvarshögskolan.
Gerry Larsson är professor i psykologi med särskild inriktning på ledarskap under stress. Expressen.se bad honom att analysera hur S-partiledaren Håkan Juholt klarat av trycket från medier, partikamrater och meningsmotståndare under de senaste dagarna.
Och Gerry Larssons slutsats är att partiledaren hade gynnats av att göra saker på ett helt annat sätt.
– Man får skilja på två saker, dels sakhanteringen, där han skulle vinna på maximal öppenhet i detta läge, och dels den personliga emotionshanteringen. Det har varit en kolossalt stor belastning på honom.

"Svårslagen förebild"

Larsson menar att Juholt skulle behöva se till hur andra partiledare i Svensk politik klarat av liknande kriser – och framför allt då tidigare Vänsterledaren Gudrun Schyman.
– Hon är en svårslagen förebild. Hon har gått igenom flera liknande situationer och klarat sig, eftersom hon varit helt öppen.
Juholt måste nu få stort stöd från de som står honom nära, såväl privat som professionellt, menar Larsson.
– Det kan vara bra att bereda någon form av skyddad plats, där han får vara i fred under vissa stunder. Inte isolera sig helt, men stundtals får vara det.
Hur har han hanterat krisen?
– Personligen tror jag att det hade varit bättre med öppenhet och ärlighet. Den ena delen är vad man säger – den andra hur man säger det. Och många känner ungefär som jag, att han fått lägre trovärdighet, men att man på något vis ändå tycker synd om honom.
Juholt har gjort tvära kast i vissa frågor, hur upplevs det?
– Ur någon slags politisk trovärdighetssynpunkt tror jag absolut att det bidrar lägre förtroende. Han skulle behöva tala ut.

"Tillitsbrist"

En situation som nu väcker frågor kring Juholts ledarskap är den kring Morgan Johansson. Källor och en ledamot har beskrivit hur han svikits av Juholt.
Gerry Larsson kan inte bedöma vad som hänt, men säger att det generellt sett är mycket dåligt att som chef hantera en situation på det sätt som nu beskrivits.
– En kärna i bra ledarskap är att stå vid sitt ord. Om man ändrar uppfattning väldigt snabbt när det kommer kritik är det inte bra. Samtidigt är det inte bra att hålla fast vid något in absurdum.
Vad händer med en person som utsätts för sådant ledarskap?
– Personen blir i princip fullständigt utslängd i kylan. Generellt sett är det inget lysande ledarskap. Det kan få följden att många personer får en tillitsbrist, att andra personer som befinner sig i en jämförbar situation ställer sig frågan om man kan lita på stödet.
Kan det få några långsiktiga följder?
– Det långsiktiga problemet handlar väldigt mycket om tillitsbrist internt. Tillit är en nyckelfaktor om en organisation ska fungera. Chefer som man inte vågar lita på sitter inte i en bra sits.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag