"Jag är jätteglad för att de har säljstoppat lampan nu," säger Hugos mamma Linn Carlsson Foto: Privat
"Jag är jätteglad för att de har säljstoppat lampan nu," säger Hugos mamma Linn Carlsson  Foto: Privat
Ikea-plafonden Hyby säljstoppas nu. Foto: IKEA produktbild

Ikea-plafonden Hyby säljstoppas nu.

 Foto: IKEA produktbild
Lampan föll ner på golvet precis bredvid lilla Hugo – som låg och sov. Foto: Privat
Lampan föll ner på golvet precis bredvid lilla Hugo – som låg och sov. Foto: Privat
Linn visar upp det brustna fästet till plafonden Hyby. Foto: Privat

Linn visar upp det brustna fästet till plafonden Hyby.

 Foto: Privat

Ikea-lampa stoppas – nära att krossa bebis

Publicerad

Ettåriga Hugo fick nästan lampan i huvudet när den ramlade ner. Något som även flera andra kunder hade råkat ut för.

Nu har Ikea stoppat plafonden Hyby.

– Den är säljstoppad sedan början av veckan. Vi tar händelsen på största allvar och håller på att utreda vad som har hänt, säger Tina Kardum Funnemark, kommunikationschef på Ikea Sverige.

Efter att Expressen skrev om hur 18 månader gamla Hugo höll på att krossas av den nedfallande glasplafonden när han låg och sov har flera kunder kontaktat Ikea med liknande upplevelser.

– Jag har inte koll i detalj på antalet men det är några kunder som har hört av sig. Därför har vi valt att ta in deras lampor för att titta på dem, säger Tina Kardum Funnemark.

I början av veckan beslutade också möbelföretaget att införa säljstopp för lampan Hyby i alla svenska varuhus. Den går alltså varken att köpa via hemsidan eller i något varuhus.

Undersöker produkten

Ikea ska nu försöka ta reda på vad som kan ligga bakom incidenterna med plafonden.

– Våra experter undersöker nu produkten. När den är klar kommer vi att vidta nödvändiga åtgärder.

Om det kan resultera i att produkten återkallas kan inte Tina Kardum Funnemark säga i nuläget.

– Det är en pågående utredning och det är för tidigt att spekulera i vad den kan komma fram till. Men det är jätteviktigt att vi kan säkerställa att våra produkter håller de höga säkerhetskrav vi har, säger hon.

Hur många lampor som har sålts har Tina Kardum Funnemark ingen uppgift på, inte heller om den har funnits länge i sortimentet.

Ikea är även angelägna att kunder som har plafonden och som känner sig oroliga kontaktar kundtjänst eller ett varuhus.

– Vi vill ha en dialog direkt med våra kunder och ber dem som haft problem med lampan att komma in med den. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter, säger Tina Kardum Funnemark.

"Jätteglad att de har säljstoppat lampan"

Hugos mamma Linn Karlsson tycker det är bra att Ikea agerar.

– Jag är jätteglad för att de har säljstoppat lampan nu, säger hon.

Linn Karlsson kontaktade Ikea direkt efter att olyckan inträffade några dagar innan nyårsafton och har nu skickat in sin lampa för undersökning. Vid nedmonteringen upptäckte familjen att två fästen som håller själva glasplafonden på plats var trasiga.

– Jag tycker det är allvarligt och visar att det måste vara en brist i produkten.

Om familjen kommer att få någon kompensation är ännu oklart.

– Det återstår väl att se när lampan har blivit undersökt, säger Linn Karlsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida