Ikea lämnade fyraåriga Wilma till fel föräldrar

Publicerad
Uppdaterad
Ikea%20l%C3%A4mnade%20fyra%C3%A5ring%20till%20fel%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar

Fyraåriga Wilma lekte i leklandet på Ikea medan föräldrarna handlade. När de skulle hämta henne var hon dock borta- och på inskrivningslistan stod hon som utcheckad.
- Jag förstår inte hur någonting sådant här kan hända, säger hennes mamma Lena Norman till TV4Nyheterna.
På söndagen åkte Lena och Rickard Norman tillsammans med dottern Wilma för att handla på Ikea i Uppsala. De lämnade Wilma i leklandet medan de handlade men när de skulle hämta henne fick de en chock. Wilma stod nämligen som utcheckad i personalens papper.
- När vi ska hämta Wilma står vi där vid incheckningsdisken och vi kan inte se henne någonstans. Vi tror att hon är på toaletten, och det går flera och letar. Personalen visar mig en inskrivningslapp där Wilmas namn är överstruket, som lapparna ser ut när man checkat ut ett barn. Jag börjar undra vad som hänt, säger Lena Norman till TV4Nyheterna.

"Wilma gråter"

Till slut hittade föräldrarna Wilma som under det att sökandet pågick stått utanför Ikeavaruhuset. Troligtvis har personalen trott att hon tillhört en annan familj och checkat ut henne tillsammans med dem,
- Wilma gråter när vi hittar henne och är jätterädd. Jag förstår inte hur något sådant här kan hända. Tänk om hon gått i väg, tänk om hon inte stått och väntat. Ingen vet heller hur länge hon väntat där, säger Lena till TV4Nyheterna.
Veronica Eriksson är jouransvarig på Ikea i Uppsala och hon säger till TV4Nyheterna att händelsen ska utredas.
- Det är får inte hända. Något gick snett i utlämnandet av barnet och vi forskar nu i exakt vad det var som hände.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag