Nu har ännu en Ica-kund gjort ett magvridande fynd bland grönsakerna från företagets eget märke.från Ica. Foto: PrivatNu har ännu en Ica-kund gjort ett magvridande fynd bland grönsakerna från företagets eget märke.från Ica. Foto: Privat
Nu har ännu en Ica-kund gjort ett magvridande fynd bland grönsakerna från företagets eget märke.från Ica. Foto: Privat
Lena Sparring, kvalitetschef på Ica. Foto: IcaLena Sparring, kvalitetschef på Ica. Foto: Ica
Lena Sparring, kvalitetschef på Ica. Foto: Ica

Icas svar om döda larverna i broccolin

Publicerad

Caroline Johansson, 31, hittade larver i broccolin från Ica.

Och nu har ännu en Ica-kund gjort ett magvridande fynd bland grönsakerna från företagets eget märke.

– Självklart är det väldigt beklagligt, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica.

Caroline Johanssons partner lämnade matbordet för att spy när de gjorde en magkittlande upptäckt under lunchen. På tallriken låg två döda larver, stora som tumnaglar, bland broccolin.

– Han sa "fy fan vad äckligt" och sprang in på toan. Han kräktes. Nu är han otroligt äcklad, har Caroline berättat.

Den frysta broccolin av Icas eget märke, "Basic", hade paret köpt i en butik i Lysekil. Efter upplevelsen bestämde de sig för att aldrig köpa broccoli från Ica igen.

 

LÄS MER: Carolines äckliga fynd i broccolin från Ica

 

Fler har hittat larver i Icas varor

Men Caroline Johansson och hennes partner är inte de enda som har hittat larver i sin broccoli.

En annan Ica-kund la nyligen upp en bild på Facebook där hon riktar kritik mot Ica. Även hennes familj hittade larver bland de frysta broccolibuketterna.

I kommentarsfältet reagerar flera starkt på bilden.

"Men gud så jävla äckligt", skriver en person.

"Tur att ni inte är vegetarianer", skriver en annan.

Som svar från företaget fick personen en ursäkt och uppmanades att reklamera broccolin.

Ica: "Väldigt beklagligt"

Ica har nyligen genomfört en intern utredning för att ta reda på hur utbrett problemet med larver bland deras egna märkesvaror är.

Lena Sparring, kvalitetschef på Ica, berättar att man sett över reklamationsstatistiken för att se hur många klagomål som kommit in i år.

– Vi har tittat i vår reklamationsstatistik och totalt sett har vi fått in sex kundklagomål på larver eller liknande djur som funnits med i broccoli under våra varumärken ICA, I love eco och ICA Basic. Reklamationerna kommer från olika leverantörer, säger hon.

Ica: Växer ute naturligt

Hon förklarar att det är sällan som sådant händer i förhållande till de stora volymer de säljer.

– Självklart är det väldigt beklagligt att det händer, och det är fullt förståeligt att det kan upplevas som otrevligt hos många konsumenter, säger Lena Sparring och fortsätter:

– Men det här är en produkt som växer ute naturligt. Även om leverantörerna som är certifierade och arbetar för att minska risken för att djur ska förekomma i broccolin kan det hända någon gång.

Hon uppmanar kunder att alltid reklamera produkter de är missnöjda med.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag