Hans Mosesson är upprörd efter köttskandalen på Ica. Foto: Leif Gustafsson
Hans Mosesson är upprörd efter köttskandalen på Ica. Foto: Leif Gustafsson

Ica drar tillbaka reklamfilmer

Publicerad
Uppdaterad
Svenska folket blir utan Ica-Stig i rutan.
Efter köttfärsskandalen drar Ica tillbaka reklamfilmerna.
- Det känns rätt att inte visa de filmerna, säger Ica-Stig, 63, till Expressen.se.
När Expressen.se når Ica-Stig, eller Hans Mosesson som hans riktiga namn är, vet han inte om att reklamfilmerna ställs in.
- Nä, det visste jag inte, säger en förvånad Hans Mosesson.
Hur känns det att de ställs in?
- Ja, det är nog ganska klokt. Jo, det känns helrätt faktiskt, säger Hans "Ica-Stig" Mosesson.
Filmerna är enligt Hans Mosesson redan inspelade och klara.
Men nu har Ica valt att slopa reklamfilmerna och istället fokusera på att hantera köttfärsskandalen som avslöjades i SVT:s Uppdrag Granskning. Beslutet att ställa in reklamfilmerna fattades av ICA i dag, rapporterar Dagens media.

Upprörd

Med dold kamera visade programmet hur fyra stora Ica Maxi-butiker fuskade med datummärkningen på köttfärsen.
Själv är Hans Mosesson mycket upprörd över avslöjandet.
- Jag tycker att det är dåligt helt enkelt. Och jag förstår att det nästan blir omöjligt för Ica att visa de här filmerna.
Vad tycker du det är det viktigaste för Ica just nu?
- Upp med alla kort på bordet, och ner med byxorna och skäms.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag