"Romerna får inte växla in pengar! Varken mynt eller sedlar!", står det på lappen som fotades i kassan på Ica-butiken i Sollentuna. Foto: Love Randberg / Läsarbild
"Romerna får inte växla in pengar! Varken mynt eller sedlar!", står det på lappen som fotades i kassan på Ica-butiken i Sollentuna. Foto: Love Randberg / Läsarbild

Ica-butik vägrar låta romer växla pengar

Publicerad

Är du rom får du inte växla pengar på en Ica-butik i Sollentuna. Det meddelas tydligt genom en lapp i kassan.

Chefen menar att förbudet gäller alla kunder – men när Sveriges Radios reporter, med dold mikrofon, vill växla in pengar går det utmärkt.

– Den var olyckligt formulerad och det framstår som att det bara gäller vissa kunder, skriver chefen i ett mejl till Sveriges Radio.

"Romerna får inte växla in pengar! Varken mynt eller sedlar!"

Det står det på en lapp som kunderna möts av i kassan på en Ica-butik i Sollentuna. Instruktionerna till personalen är tydliga: Kunder som är romer ska inte få växla pengar i butiken.

När Sveriges Radio. konfronterar chefen med uppgifterna svarar han att förbudet kom till efter att butiken fått in för mycket växel från ett närliggande tältläger för hemlösa.

Chefen skriver mejl om lappen

När han får se bilden på butikens lapp säger han dock att förbudet gäller alla kunder. Men senare får Sveriges Radios reporter utan problem växla in pengar, något som dokumenterades med en dold mikrofon.

"Den var olyckligt formulerad och det framstår som att det bara gäller vissa kunder. Så är inte fallet och det överensstämde inte heller med den information personalen fick, utan det är ett generellt stopp för större belopp", skriver chefen i ett mejl till Sveriges Radio.

Ica: "Ett misstag att skriva lappen"

Ica-butiken ägs privat, men ingår i Ica-gruppen. Olof Fernvall, informatör på Ica, berättar att Ica har varit i kontakt med butikschefen som har förklarat bakgrunden till lappen.

– Som han förklarar det så är det helt enkelt så att de har haft ett tältläger nära butiken tidigare. Därför hade de väldigt mycket växling under en period och de har fortfarande stora mängder mynt kvar. Därför införde de ett stopp, säger Fernvall.

Hur ser ni på den här lappen och butikens agerande?

– Vi kan ha förståelse för att chefen inte vill växla in pengar. Men man får inte diskriminera någon. Inför man en regel så ska den hälla alla. Det var, som han själv säger också, ett misstag att skriva lappen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag