Adam Ringstedt, 18, var lycklig. Foto: Tommy Pedersen
Adam Ringstedt, 18, var lycklig. Foto: Tommy Pedersen

I natt släpptes iPad i Sverige

Publicerad
Uppdaterad
I natt släpptes iPad i Sverige.
Adam Ringstedt, 18, har sett fram emot surfplattan länge.
- Jag tycker den är helt underbar, säger han.
Efter succén i USA – äntligen valde Apple att släppa sin iPad även i Sverige.
Efter stort hemlighetsmakeri stod det klart att surfplattan skulle börja säljas i svenska butiker vid midnatt natten till tisdag.
Och då valde flera att köa för att få en iPad. Utanför Macoteket på Kungsgatan i Stockholm stod ett trettiotal och köade ute i kylan. De värmdes inte bara av förväntningarna, utan även av glögg och pepparkakor från personalen.


"Köper till sambon"

Egenföretagaren Olof Plym Forshell, 44, stod först i kön. Han var på plats strax före klockan tio på kvällen.
– Jag köper den först och främst till min sambo, men jag kommer nog att sno den ibland,Olof Plym Forshell var först i kön. Foto: Tommy Pedersen säger han.
Olof Plym Forshell ser iPaden som en ypperlig produkt för att läsa böcker och tidningar.
Adam Ringstedt, 18, är student och har sett fram emot iPaden sedan han först hörde talas om den för ett år sedan. Han köpte "värstingen", en 3G på 64 gigabyte. 
– Jag tycker den är helt underbar. Man kan använda den till allt, men bäst är den till Många hade kommit till Kungsgatan i Stockholm för att få köpa en iPad. Foto: Tommy Pedersentidningar och till att surfa, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag