Först ut bland svenska annonsörer i Instagram är optikföretaget Smarteyes.Först ut bland svenska annonsörer i Instagram är optikföretaget Smarteyes.

Först ut bland svenska annonsörer i Instagram är optikföretaget Smarteyes.

"Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering", sa Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens Industri tidigare. Foto: Johan Jeppsson"Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering", sa Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens Industri tidigare. Foto: Johan Jeppsson

"Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering", sa Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens Industri tidigare.

 Foto: Johan Jeppsson

I dag börjar du få reklam på Instagram

Publicerad

"Instagram ska alltså börja lägga in reklam i flödet. Hur lång tid tar det innan man tröttnar?" frågar sig en Instagram-användare.

För från och med i dag får nämligen alla svenskar reklam i sitt bildflöde på Instagram.

Från och med i dag finns det risk att du inte bara ser dina vänners bilder i bilddelningsappen Instagram.

Nej, nu kommer även reklam att synas bland frukostbilder, kattbilder, dagens outfits och andra inblickar i dina vänner och bekantas liv.

Användare kommer inte att ges möjligheten att välja bort annonser.

– Precis som på Facebook ger vi användaren en möjlighet att informera oss om en annons är irrelevant så tar vi bort den annonsören. Men man kan inte välja bort annonser helt. Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering, sa Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens Industri tidigare i september.

Först ut bland svenska annonsörer är optikföretaget Smarteyes.

"Är det bara att acceptera?"

Instagram tror och hoppas att reklam ska få en naturlig plats i användarnas bildflöden.

– Många företag och varumärken har intressanta produkter, tjänster och historier att berätta så det handlar om att erbjuda ett bra innehåll i flödet. Jag kan bli lika inspirerad av bra resebild från Sas som en som min kompis lagt ut. Vi tror på en symbios mellan användarnas innehåll och det kommersiella materialet, säger Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens Industri.

På nätet är dock reaktionerna minst sagt blandade.

"Precis när jag kommit igång med Instagram - då ska de jävlarna börja med reklam”, skriver en person på Twitter.

"Idag får Instagram reklam. Är det bara att acceptera att reklamen alltid kommer att hitta nya vägar att ta sig in på?” frågar sig en annan, och får medhåll:

"Instagram ska alltså börja lägga in reklam i flödet. Hur lång tid tar det innan man tröttnar?"

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag