Sofia Liti, 17, och hennes mamma är fast utanför Chania på Kreta. Hon berättar att folk är frustrerade och att många småbarn gråter. Foto: Läsarbild.Sofia Liti, 17, och hennes mamma är fast utanför Chania på Kreta. Hon berättar att folk är frustrerade och att många småbarn gråter. Foto: Läsarbild.
Sofia Liti, 17, och hennes mamma är fast utanför Chania på Kreta. Hon berättar att folk är frustrerade och att många småbarn gråter.  Foto: Läsarbild.
Det är 180 Apolloresenärer som ännu inte, efter mer två dygn, har fått flyga hem från Kreta. Foto: Läsarbild.Det är 180 Apolloresenärer som ännu inte, efter mer två dygn, har fått flyga hem från Kreta. Foto: Läsarbild.
Det är 180 Apolloresenärer som ännu inte, efter mer två dygn, har fått flyga hem från Kreta.  Foto: Läsarbild.

180 svenskar strandade på Kreta – sov på förläggning

Publicerad

180 Apolloresenärer är strandade strax utanför Chania på Kreta. 

Hemresan är mer än 48 timmar försenad – och natten till lördag fick Apolloresenärerna sova på en gammal flyktingförläggning.

– Det är ingen som mår bra av det här. Det är väldigt mycket frustration, stressade och oroliga människor och många småbarn som gråter, säger Sofia Liti, 17, som är fast på ön.   

Det är 180 Apolloresenärer som inte kommer hem ifrån Kreta. Hemresan är redan två dygn försenad – och frustrationen bland svenskarna är stor. 

– I går natt satte de oss på en flyktingförläggning som användes under flyktingkrisen. Nu sitter vi på en slags taverna ute vid en väg och vart vi får sova i natt det vet de inte, säger Carl, 56, från Stockholm. 

– Man får inte prata med någon – och snart har vi varit här i tre dygn. Vi har barnfamiljer här och ingen får veta om vi får åka hem. Och det här är inte kopplat till jordbävningen, fortsätter han. 

"Vägrar boka om oss på andra flighter"

Han tycker inte att Apollo lever upp till det EU-direktiv som handlar om hur förseningar av det här slaget ska hanteras. 

– De vägrar boka in oss andra flighter. Vi sitter här mitt ute i ingenstans och väntar på att deras eget flygplan ska lagas. Och de vägrar boka in oss på nya hotell.

 

De 180 svenska turisterna fick sova i den här flyktingförläggningen. Foto: Läsarbild.

 

 

De 180 strandade resenärerna samlades vid en Taverna på lördagen. Foto: Läsarbild.

 

Bland de 180 strandade svenskarna finns flera barnfamiljer och det är barnen som verkar ha allra svårast att hantera situationen – särskilt när natten närmar sig. 

– Det är många som har barn här och de gråter nästan allihopa, säger Carl, som själv har småbarn.  

 

Läs mer: Norwegianflyg inställt – turister fast i flera dagar 

 

"Många småbarn som gråter"

En annan av de strandade resenärerna, Sofia Liti, 17, vittnar om den jobbiga stämningen på plats. 

– Det är ingen som mår bra av det här. Det är väldigt mycket frustration, stressade och oroliga människor och många småbarn som gråter, säger hon.  

 

Apollos presschef säger att de 180 resenärerna tvingades sova på den gamla flyktingförläggningen eftersom alla hotell redan var fullbokade.Foto: Läsarbild.

 

Sofia Liti är besviken på informationen från Apollo – som hon tycker har varit usel – och på att ingen anställd hos resebolaget finns på plats. 

– De är inte ens här på plats. De har bara dumpat oss på en taverna vid vägkanten, säger hon. 

"Fullbokat på alla hotell"

Ann-Sofie Olsson, presschef på Apollo, berättar att man under lördagskvällen har lyckats ordna inkvartering på hotell åt de 180 resenärerna – och säger att man har personal på plats. 

Flyget hem ställdes in på grund av ett tekniskt fel – och sedan blev piloten sjuk.  

Ann-Sofie Olsson säger att hon har förståelse för besvikelsen över att behöva sova på en flyktingförläggning. 

– Det är bara för att det är fullbokat på alla hotell på Kreta. 

 

Läs mer: Skulle till Spanien – fastnade på Arlanda i över 30 timmar 

 

"Det står inga flygplan och väntar"

Hemresan är planerad till 12-tiden på söndagen. 

Varför har resenärerna inte redan bokats in på någon eller några andra flighter?

– Man har verkligen försökt. De senaste dygnen har vi haft jordbävningen att hantera och det gör att det är förseningar på ganska många håll. Eftersom många människor har varit strandade på flera ställen har det både varit fullt på hotell och fullt på flygplan, säger Ann-Sofie Olsson. 

 

Läs mer: Svensk man dödsoffer - ung svensk svårt skadad 

 

Enligt presschefen skulle resenärerna förstås ha bokats om till andra flighter om det hade varit möjligt. 

– Det är jättesorgligt det här, det är det, men det står inga flygplan och väntar, säger Ann-Sofie Olsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag